Lezen of laten staan???

Vandaag werd ik verrast met het boek Pemberley van P.D. James. Dit boek wilde ik heel graag lezen maar ik had dapper besloten om toch nog even te wachten met het kopen van het boek. En nu ligt het voor me. Ik heb er in gebladerd, de achterflap gelezen, de cover bekeken, een paar regels gelezen en weer gebladerd.
Nu zit ik te dubben of ik het boek meteen zal gaan lezen of dat ik het nog even laat staan en wat langer geniet van de voorpret. Ik ben er nog niet uit.

Pemberley is het vervolg op Pride and Prejudice van Jane Austen. Sinds ik het boek (lang geleden) op school voor Engelse literatuur gelezen heb, ben ik weg van het verhaal. Een aantal series en films heb ik al meerdere keren gezien. Maar zeker niet allemaal, want ik ben heel kritisch. Niet iedereen kan zomaar Elisabeth en Darcy spelen en mijn goedkeuring krijgen.

Voor degenen die het boek niet kennen
Pride and Prejudice (Trots en Vooroordeel) is in 1813 geschreven door de Britse schrijfster Jane Austen.
Het boek gaat over 5 ongetrouwde zussen uit de Engelse middenklasse rond de eeuwwisseling van de 18e en 19e eeuw. De hoofdpersoon is Elisabeth Bennet, de op één na oudste zuster. Haar moeder probeert alle vijf de dochters te laten trouwen met welgestelde mannen. Aangezien zij de eigendommen van hun vader niet kunnen erven omdat ze vrouwen zijn, zullen ze anders na het overlijden van hun vader zonder inkomen zitten.
Ik heb genoten van dit verhaal vol romantiek en humor. Het is een kijkje in een heel ander tijdperk waar rangen en standen nog van groot belang zijn en vrouwen weinig te vertellen hebben. Ook is het een prachtig kostuumstuk met ruisende dames rokken en heren met hoge hoeden. Elisabeth is leuk om over te lezen of naar te kijken. Ze is een beetje vreemd voor die tijd omdat ze een eigen mening heeft en die ook durft te verkondigen. De romance tussen de hooghartige mr. Darcy en de eigenwijze Elisabeth blijf ik leuk vinden.

En nu is er het vervolg Pemberley. Nu geen romantiek maar een thriller.
Blijft voor mij de vraag beginnen of nog even wachten?

Voor de fans van Pride and Prejudice komt er trouwens ook nog een ander boek uit.
In mei 2014 verschijnt bij uitgeverij Cargo "Landgoed Longbourn" van Jo Baker.
Hier wordt het verhaal van Pride and Prejudice vertelt vanuit het oogpunt van de bedienden. Jo Baker voert in dit boek de lezer mee naar de personeelsvertrekken waar het hoofd van de huishouding de scepter zwaait.

Ook dit boek wil ik graag lezen.

Labels: