Recensie: Orde van de Lotus, De Levenssteen

Titel: Orde van de Lotus, De Levenssteen
Auteur: Genie Janee
Uitgever: Elikser
Verschenen: 2010
ISBN: 978 90 8954 238 0

De Levenssteen
Si-Brandi en de andere monniken van De Orde van de Lotus kijken uit naar de ceremonie met de levenssteen. Deze bol is hun geleider van positieve energie en stelt hen in staat om de balans tussen goed en kwaad te beïnvloeden. Hierdoor kunnen de monniken en de dorpelingen die voor hen werken in vrede en welvaart leven.
Een aanrader voor iedereen die houdt van onderwerpen als harmonie en evenwicht, spirituele energie, aura's en rituelen
Tot dat gebeurt wat voor onmogelijk werd gehouden. De bol wordt vernield en valt in ontelbaar veel stukken uit elkaar. De gevolgen zijn onvoorstelbaar groot en het leven van de orde en het dorp verandert totaal. Mensen voelen zich moe en somber en kunnen nog maar weinig puf op brengen om hun werk te doen. Zelfs de monniken krijgen onderling ruzie, juist nu saamhorigheid zo belangrijk is. Zelfs het weer is van slag waardoor er ook hongersnood dreigt te ontstaan.

Si-Brandi en de andere monniken proberen alle stukken van de bol te verzamelen terwijl ze onderzoeken hoe ze deze kunnen herstellen. Een plan dat veel moeilijker is dan ze beseffen omdat ze, zonder het te weten, door duistere krachten worden tegengewerkt. Als het niet wil lukken gaan ze ten einde raad informatie zoeken in oude en verborgen kronieken. Van deze boeken wordt beweert dat ze gevaarlijk zijn en duistere magie bevatten. Het openen van één van de boeken zorgt voor mysterieuze gebeurtenissen en kost zelfs bijna iemand zijn leven.
Wanneer alles echt hopeloos lijkt komt er hulp uit onverwachte hoek.

Trilogie
De levenssteen is het eerste deel van de trilogie Orde van de Lotus. Boek twee Schimmendrift en boek drie Lichtspel zijn ook al verschenen. Deze serie is dus op dit moment helemaal te lezen zonder dat er nog op de vervolgdelen gewacht hoeft te worden. Wat mij betreft een echt voordeel omdat ik graag door wil lezen wanneer een serie me bevalt.
In het begin van het boek staat informatie over de hiërarchie van de orde en een lijst met de belangrijkste medespelers. Zelf heb ik dit van te voren gelezen omdat ik het leuk vind om al wat achtergrond informatie over een nieuwe wereld te krijgen. Ook tijdens het lezen heb ik hier dankbaar gebruik van gemaakt. In het boek worden namelijk veel personages geïntroduceerd waardoor ik zo nu en dan echt niet meer wist over wie ik aan het lezen was.
Het boek bestaat uit twee delen en heeft in totaal 643 pagina's. Erg geschikt dus voor de echte leesfanaten. Aan het einde staat een korte vooruitblik op boek twee. Ook zit er een oude (uitklapbare) landkaart achter in het boek.
Deze extra's in het boek spreken mij zeer aan.

Oude wijsheden
Op de achterflap staat te lezen dat het boek diep is doordrongen van oude wijsheden, iets wat ik na het lezen zeker kan beamen. Onderwerpen als harmonie en evenwicht, spirituele energie, aura's en rituelen komen uitgebreid aan bod. Het verhaal en de ideeën hier achter zijn erg goed uitgewerkt. Zeker een aanrader voor iedereen die daar in geïnteresseerd is, samen met de personages en het verhaal van de bol biedt dat een prachtig boek.
Wanneer je, zoals ik, dit deel van het verhaal wat minder boeiend vind haalt het wel behoorlijk de vaart uit het verhaal.

De schrijfstijl is wat omslachtig en beschrijvend en ook hierbij maakt het uit of de oude wijsheden je wel of niet kunnen boeien. Ondanks dat er soms wel erg lange zinnen gebruikt worden leest het boek prettig. Prettig maar niet meeslepend. Ik bleef lezen omdat het een interessant verhaal is maar ik kon het boek zonder moeite even wegleggen.

Sterker tweede deel
De proloog leest vlot en weet gelijk je nieuwsgierigheid te prikkelen. Tot mijn verbazing kostte het me daarna moeite om goed in het boek te komen. Het verhaal achter de orde en de bol bleef wat onduidelijk en het duurde lang voordat ik de personages goed leerde kennen. Ook miste (en mis ik nog steeds) in het boek meer achtergronden over de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.
Het tempo van de gebeurtenissen en ontwikkelingen ligt voor mij wat te laag.
Pas in het tweede deel gebeurt er meer en ontstaan er meer vragen waarop je antwoord wil hebben. Omdat nu de personages en het verhaal achter de orde van de monniken meer bekend is leest het boek vlotter en voel je je als lezer meer betrokken. Ook is het leuk om te merken dat de opbouw en samenhang in de verschillende verhaallijnen naadloos in elkaar passen.

Over het einde heb ik wisselende gevoelens. Op het persoonlijke vlak hebben de personages veel over zichzelf en de wereld om hen heen geleerd. Deze persoonlijke inzichten zijn mooi om te lezen en geloofwaardig. Anderzijds is er voor mij te weinig gebeurd op het gebied van het onderzoek naar de achtergronden van de bol.

De andere delen wil ik zeker ook lezen omdat ik de personages beter wil leren kennen en meer over ze wil lezen. Ook wil ik graag weten hoe het afloopt met het onderzoek naar de bol en de duistere vijand op de achtergrond.