Verslag van de Avond van het Spannende Boek

Ontzettend moe maar ook heel voldaan schrijf ik het beloofde verslag over de Avond van het Spannende Boek. Vooraf waren Jeroen en ik wat gaan eten in Amsterdam. We vergisten ons "een beetje" (lees behoorlijk) in hoe ver het lopen was naar Pakhuis de Zwijger.

Waar Jeroen zonder klachten het pand betrad kwam ik puffend als een oude stoomlocomotief binnen.
Vanaf het eerste moment had ik het naar mijn zin en veel bekenden gezien en gesproken. Helaas ben ik ook een flink aantal mensen misgelopen, maar daarin ben ik vast niet de enige.

Het programma hadden we aan de hand van het programma op de site al uitgestippeld, hoewel het achteraf toch net weer wat anders liep. Na een bezoekje aan de meetingroom en de boekwinkel gingen we op zoek naar de grote zaal. Daar zou later op de avond de uitreiking van de Schaduwprijs en de Gouden Strop plaatsvinden. Tot mijn geluk vonden we één van de weinig zitplaatsen en kon ik heerlijk relaxed zittend genieten van de uitreiking.

De presentatie van De avond van het Spannende Boek lag in handen van de vrolijke en vlot sprekende Isolde Hallensleben. Donald Nolet won de Schaduwprijs voor het beste thrillerdebuut én De Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek, voor zijn thriller Versleuteld.


Voor De Schaduwprijs werden dit jaar 20 boeken ingezonden met een gelijk aantal vrouwelijke als mannelijke auteurs. Opmerkelijk was dat er dit jaar 4 boeken genomineerd waren. De jury vond dat deze 4 nominatie's recht deden aan de gelijkwaardigheid en kwaliteit van de boeken.
De winnaar van de Schaduwprijs werd bekend gemaakt door De Gouden Strop winnaar van 2013 Michael Berg.

Fotoverslag Avond van het Spannende Boek (link)
Voor De Gouden Strop werden er dit jaar 90 boeken ingezonden. Dit jaar waren er veel verhalen bij die zich afspeelden in de schemerzone tussen fictie en non fictie.
Van elk van de vijf genomineerde boeken werd een korte samenvatting gegeven en Isolde had met elke auteur een kort gesprek.

Toen was het grote moment aangebroken waarop Jaap Jongbloed en eregast Tess Gerritsen de prijs gingen uitreiken. Eerst werden er wat fragmenten uit het juryrapport voorgelezen. In eerste instantie werd ik daar niet veel wijzer van, maar toen de aanwijzingen zich opstapelden werd het al snel duidelijk wie de winnaar was. En inderdaad een duidelijk overdonderde Donald Nolet werd winnaar van De Gouden Strop 2014. Vóór de winnaar wist wat er gebeurde was hij omringd door fotografen en de pers en zijn dag kon vanaf dat moment vast niet meer stuk.

In dezelfde zaal zou een half uur later Tess Gerritsen geïnterviewd worden door Jaap Jongbloed. Hoewel ik haar boeken niet gelezen heb zijn Jeroen en ik allebei grote fans van de serie Rizzoli & Isles, die gebaseerd is op een deel van haar boeken. Het verslag van dit interview is hier te lezen.

We hadden eigenlijk nog het boek Versleuteld willen kopen en laten signeren en naar The Killing-auteur David Hewson willen gaan luisteren. Maar daar was ik echt te moe voor, dus gingen we weer richting huis. Bij de uitgang kregen we een goodiebag met twee mooie boeken er in waar ik erg blij mee ben.
Deze goodiebag ga ik komende week op mijn blog verloten omdat ik erg blij ben dat ik al inmiddels al meer dan honderd volgers heb.

Terwijl we op het pontje stonden te wachten dat ons weer naar de auto zou brengen, speelde een
straatmuzikant mooie muziek. En zo werd een half uur wachten eigenlijk best leuk.

Eén ding is zeker: volgend jaar gaan we weer!

Labels: