Recensie: Drägan Duma - Zij Die Hoort

Zij Die Hoort is het eerste deel van de Young Adult trilogie Drägan Duma. De hoofdpersoon in het boek is de 15-jarige Jill. Sinds ze is weggelopen bij haar laatste pleeggezin woont ze in een kraakpand met drie andere tieners. Hoewel ze zichzelf weet te redden heeft Jill het niet gemakkelijk. 's Nachts heeft ze vreselijke nachtmerries over het auto ongeluk waarbij ze haar moeder verloor. In haar angstige dromen ziet ze steeds weer "bloed tegen de voorruit".
Een echte aanrader voor liefhebbers van draken
Haar vader kan haar niet steunen want die heeft ze nooit gekend. Vlak voor haar 16e verjaardag maakt Jill een aantal toch wel erg vreemde dingen mee. Maar het meest opmerkelijke is toch wel dat ze een draak en zijn drakenridder Jordian ontmoet. Zij vertellen Jill dat haar vader uit een parallelle wereld komt. Een wereld waar Draken en mensen een verbond zijn aangegaan om de kwaadaardige Morbidden het hoofd te bieden. Door de bloedlijn van haar vader is zij voorbestemd om in Drägan Duma opgeleid te worden tot drakenridder.
Wanneer ze naar Drägan Duma vertrekt voor haar opleiding komt ze terecht in een totaal andere wereld. Al snel wordt duidelijk dat dit een gevaarlijke wereld is en dat er een zware taak op haar wacht.

Aanrader voor Drakenfans
Draken spelen een belangrijke rol in Zij Die Hoort. Gelukkig heeft de auteur er voor gekozen om de draken als volwaardige karakters met een eigen identiteit neer te zetten. Zo leer je als lezer niet alleen Jill en andere personen echt kennen maar ook de draken waar ze mee samenwerken. Al snel had ik een voorkeur voor Moradeth, de zilveren draak, die verbonden is met drakenridder Rune. Moradeth is een prachtige en indrukwekkende draak met veel macht, maar is tegelijkertijd vriendelijk en loyaal. In het boek moet Jill veel leren over het omgaan en verzorgen van draken. Haar lessen en ontmoetingen met de draken zijn leuk en interessant beschreven. Deze stukken in het boek heb ik met net zo veel plezier gelezen als de spannende stukken vol actie die ook in het boek voorkomen. Voor liefhebbers van draken is dit boek zeker een aanrader.

Jill
Het verhaal wordt verteld door Jill. In het begin van het boek begint ze haar zinnen vrij vaak met "Ik ...". Dit stoort niet maar heel vlot leest dit niet. Maar hoe verder je komt in het boek des te meeslepender en vlotter de stijl wordt.
In het begin van het boek lees je wat voor een vreselijke dingen Jill heeft meegemaakt. De invloed hiervan wordt goed in de rest van het verhaal verwerkt. Zo verklaart het onder andere waarom Jill vriendschappen zoveel mogelijk uit de weg probeert te gaan. Jill is een fijn personage om over te lezen omdat ze je weet te raken. Ze mag dan met draken kunnen praten en tegen Morbidden moeten vechten, ze blijft ook een jonge tiener. Jill probeert haar weg in het leven te vinden en dat wordt er niet gemakkelijker op wanneer ze te maken krijgt met de verwarrende emoties van verliefd zijn. Het worstelen met emoties en persoonlijke relaties zal voor de Young Adult lezers zeker herkenbaar zijn.

Fantasy en Spanning
In het begin van het boek krijgt je te maken met vrij veel personen en draken. De namenlijst achter in het boek is dan wel erg handig als je even in de war bent van alle nieuwe namen. Ook krijg je veel informatie over de fantasywereld waarin Jill beland is. Toch is het prima te volgen en zo raak je als lezer al snel vertrouwd met de wereld Drägan Duma.
Tijdens het lezen kon ik elementen uit andere fantasyboeken herkennen. Zoals het feit dat Jill onverwacht speciale krachten blijkt te hebben. Of het zich niet aan de regels houden van de hoofdpersoon waardoor er juist interessante en spannende dingen gebeuren.
Maar dat haalt niets af van het leesplezier dat ik aan dit boek beleeft heb.

Drägan Duma is niet alleen een prachtig drakenboek, het is ook erg spannend en bevat veel actie. Bovendien is het persoonlijke verhaal van Jill minstens zo boeiend en weet je als lezer te raken.

Ondanks dat er wel wat kleine minpuntjes zijn geef ik dit boek een verdiende 4 sterren.