Interview Lisette Jonkman

Op 31 augustus zijn mijn dochter Kelly en ik richting Drachten gereden om Lisette Jonkman te interviewen. Jeroen ging mee en heeft weer mooie foto's gemaakt.
Na een lange autorit kwamen we aan bij restaurant 't Polderhuis waar we Lisette zouden ontmoeten. Kelly, die een grote fan is van de boeken van Lisette, had haar 3 boeken meegenomen om te laten signeren. Lisette heeft in alle drie de boeken een leuke boodschap voor Kelly geschreven. Ik had een heleboel vragen die ik graag wilde stellen.

Het werd een gezellige ontmoeting waar ik met veel plezier op terugkijk en die de reis zeker waard was.

Lisette Jonkman (1988) is de auteur van de romans Glazuur, Verkikkerd en Verslingerd. Op dit moment is ze druk bezig met haar vierde boek "Schrijven Kreng" dat in het najaar van 2014 verschijnt.
In mei 2011 won ze met haar manuscript van Glazuur, de Chicklit schrijfwedstrijd van uitgeverij Luitingh-Sijthof, Chicklit.nl en Bol.

Vragen en antwoorden

Op je site staat al een lijst met 52 dingen die we niet over je willen weten. Toch wat korte vragen om mee te beginnen.

Je haar is afgeknipt voor een goed doel, vertel !?
Dat heeft te maken met mijn durflijst om uit mijn comfortzone te komen. Een van de uitdagingen op de lijst was het doneren van mijn haar aan stichting Haarwensen. Als je daar over nadenkt is het een leuk gebaar om te doen. Voor mij is het maar uiterlijk en mijn haar groeit wel weer aan, maar voor de kinderen die een pruik krijgen is het heel belangrijk.

Waar kunnen we je wakker voor maken ?
Sushi.

Wat is je favoriete kleur?
Roze.

IJs of Chocola?
Wat een gemene vraag :-) Mag het ijs met chocola zijn? Nee, jammer, dan toch chocola...

Zomer of winter?
Absoluut zomer, de winter is maar een koude depressieve bende.

Waar heb je een hekel aan?
Ik ben een echte Nederlander dus keuze genoeg waar ik me aan erger. Maar ik ga voor mensen die op internet hun mening geven over iemand die ze helemaal niet kennen zonder erbij stil te staan dat de betreffende mensen het zelf ook kunnen lezen.

Wat zijn je lievelingsdieren?
Alpaca's. En mijn konijnen Guus en Whopper (Guus is onlangs ingeslapen las ik op internet)  

Op je site las ik dat je op je vierde al gefascineerd werd door woorden toen je van je ouders luisterboeken kreeg. Welke boeken waren dat?
Dat waren van die Lecturama sprookjesboeken met cassettebandjes erbij, waarbij je Ping hoorde wanneer je de bladzijde om moest slaan.

Wat zijn jouw favoriete auteurs en welke genres lees je?
Ik lees allerlei genres zoals thrillers, historische romans, fantasy en Chicklits. Alleen echte biografieën lees ik weinig. Er zijn veel auteurs die ik graag lees, zoals o.a. Jill Mansell en Sophie Kinsella vind ik erg goed. Vooral haar losstaande boeken vind ik hilarisch, de Shopaholic serie vind ik iets minder. Zij kan situaties echt tot in het absurde doortrekken.
Ook Chantal van Gastel en Ronald Giphart lees ik graag.

Wanneer wist je dat je schrijver wilde worden?
Lezen vond ik altijd al leuk en in groep zeven ging ik (griezel)verhalen schrijven. Ik liet ze aan mijn leraar lezen en hij was heel enthousiast. Het was te merken dat dat echt was en hij helemaal verbaasd was. Hij gaf aan dat hij de week erop nog een verhaal wilde. Toen hij zo acht verhalen had heeft hij die bij elkaar gevoegd en zei tegen me "Zo, wanneer jij straks beroemd ben heb ik je eerste boek...".
Mijn eerste boek heb ik dan ook aan hem opgedragen. Hij was op de boekpresentatie en gaf me toen mijn boekje terug. Geweldig !

Met Glazuur won je in 2011 de Chicklit schrijfwedstrijd. Had je al iets liggen of ben je speciaal voor de wedstrijd gaan schrijven? Had je verwacht dat je zou winnen en moest er nog veel aan je manuscript veranderd worden?
Het was deels toeval. In november 2011 deed ik mee aan de novel writing month. Het initiatief hiervoor is in Amerika ontstaan, maar inmiddels wordt deze wereldwijd gehouden. Mensen worden hierbij uitgedaagd om in één maand een boek van 50.000 woorden te schrijven. Iedereen die meedoet schrijft een boek en bewijst zo iets aan zichzelf (is het idee er achter).

Zo heb ik Glazuur geschreven. Daarna heb ik het tot manuscript bewerkt en opgestuurd voor de wedstrijd. Natuurlijk was ik hoopvol maar ik gokte eigenlijk op het te winnen boekenpakket. Totaal onverwacht won ik en kreeg een uitgeverscontract bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
Daar werd ik echt serieus genomen door de redacteuren die het manuscript redigeerden. Soms was het wel even slikken als ik commentaar kreeg op mijn werk maar zo heb ik wel veel geleerd over hoe je een goed boek schrijft.

Wat vragen over het schrijven. Waar schrijf je? Schrijf je of gebruik je de computer, en ... vertel ...
Schrijven doe ik vooral doordeweeks, behalve als de deadline nadert, dan ook in het weekend. Ik werk op de computer want schrijven met de hand vind ik vermoeiender. Eigenlijk kan ik overal wel schrijven. Ik moet alleen opletten dat ik niet afgeleid wordt. Daarom heb ik bij ieder boek Boekmuziek. Ik zoek muziek uit die goed bij de sfeer van het verhaal past en herhaal die eindeloos.

Over je schrijfstijl wordt onder andere gezegd dat die humoristisch is. Hoe breng je humor in je boeken?
Eerst zit het verhaal in mijn hoofd, en de "stomme opmerkingen" komen dan vanzelf. Het helpt ook dat ik karakter dossiers maak. Als ik dan personen bij elkaar zet duiken de opmerkingen als vanzelf op.

Was de uitgever ook weer gelijk enthousiast over het manuscript van Verkikkerd?
Glazuur lag pas een dag in de winkel toen de redacteur al opbelde of ik al een idee had voor een volgend boek. Ideeën genoeg, een Chicklit over studenten was er nog niet, dus werd het volgende boek Verkikkerd. Het plan voor het vervolg Verslingerd zat toen ook al in mijn hoofd.

Verkikkerd en Verslingerd gaan over Lucy en "haar" nerds. Waar haalde je de inspiratie vandaan? Zijn de personages op iemand gebaseerd? Had je de karakters en het verhaal van te voren al helemaal uitgewerkt?
Zelf heb ik 5 jaar op de Campus gewoond en het Fort waar Lucy haar kamer heeft bestaat ook echt.
De personages zijn allemaal fictief, behalve barman Dolly. Iedereen is van te voren bedacht. Eerst waren het 7 hoofdpersonen maar twee hadden eigenlijk niet echt een functie en zijn geschrapt. Lucy, "de verwende trut" was de basis, daarna kwam Kikker. Op Kikker ben ik zelf een beetje verliefd. Het helpt wel bij schrijven als het iemand is waar ik ook voor zou vallen.
Voor ik ga schrijven borrelt er al van alles in mijn hoofd. Dan ga ik de eerste versie schrijven en daarin schrijf ik alles van me af. Ik schrijf dan het hoofdmotto en schrijf alles flink "over de top". De tweede ronde ga ik schrappen en zo ga ik verder.
De hoofdlijn zit voor het schrijven al als een soort spinnenweb in mijn hoofd. Ik weet waar het verhaal gaat escaleren en hoe het eindigt. De personages mogen wel wat freewheelen tijdens het schrijven.

Wat maakt Lucy zo hartverwarmend? En als je drie personages uit je boeken zou kunnen ontmoeten, wie zouden dat dan zijn?
Het succes van Lucy is denk ik dat je als het ware in haar hoofd zit. Je bent erbij als ze iets stoms doet. Ook merk je dat ze zelf ook twijfelt en spijt heeft van haar acties. Ze wekt medeleven op.

Ik zou willen ontmoeten
Je bent nu bezig met het schrijven van "Schrijven kreng". Wat voor soort boek is dat? Komt hier ook de bekende humor in terug?
Het is een non-fictie boek over schrijven, voor mensen die graag een boek willen schrijven. Het wordt erg leuk en heeft opdrachten en anekdotes en ja ook humor. Het boek verschijnt in het najaar.

Lisette bedankt voor het interview. Wij vonden het erg leuk. Kelly en ik hopen in de toekomst nog veel van je te gaan lezen.

Labels: