Recensie: Film in 5 seconden

Voor filmliefhebbers met tijdgebrek heeft BBNC uitgevers een kant en klare oplossing :

Film in 5 seconden

Matteo Civaschi en Gianmarco Milesi van ontwerpstudio H-57 hebben meer dan 150 beroemde films uitgekozen en er alle nutteloze details uitgesmeten. Zo blijven er alleen nog ingenieuze en hilarische momentopnamen over. Van Batman tot Bridget Jones, van Grease tot de Godfather, van King Kong tot The King's Speech.
Het brengt je favoriete filmmomenten opnieuw tot leven in niet meer tijd dan het kost om de vaatwasser te vullen, wat spam te verwijderen of gedumpt te worden.
Het boek is een quiz: Raad zo snel mogelijk welke film er wordt bedoeld met de pictogrammen.
Volgens de uitgever is dit het perfecte boek voor filmfanaten en iedereen met gevoel voor humor. En dus zeker ook het perfecte cadeauboek.

Weet jij welke film dit is?
Deze film vond ik niet zo lastig te raden maar wel erg leuk gedaan. Tijdens het raden welke film dit was merkte ik dat ik glimlachte. En dat is tijdens het doornemen van dit boek (lezen kun je het immers niet noemen) regelmatig gebeurt. Het is grappig om te zien hoe een film vaak treffend en herkenbaar neergezet wordt.

Het is heel verschillend hoe de films uitgebeeld worden. Soms wordt de bekendste scène uit de film neer gezet, zoals bij de film hier rechts. Maar andere keren herken je het al direct aan één van de pictogrammen zoals bij Bridget Jones.
Regelmatig moet je ook even nadenken en puzzelen voor je weet welke film er bedoeld wordt.
Er komen veel verschillende films aan bod, klassiekers, cartoons, kaskrakers er zit van alles bij.

Leuk om te doen
Het is inderdaad een heel leuk boek om cadeau te doen of om te krijgen.
Een aantal van de films heb ik samen met iemand proberen te raden. Gezellig om te doen en te kijken wie het eerste het antwoord heeft. Ook is het grappig wanneer je bij dezelfde pictogrammen ieder een andere film voor ogen hebt. En wie heeft er dan gelijk?
Maar ook in je eentje kun je je prima vermaken, door er af en toe 1 op te lossen. Of zoals ik gedaan heb om een plezierig avondje met het boek door te brengen.
Eenmaal begonnen kon ik het boek niet neerleggen. Bovendien vond ik het ook wat lastig om achterin bij de antwoorden te kijken zonder alvast ander antwoorden te zien.
Dus pakte ik pen en papier, installeerde me op de bank en ging aan de slag. Alle titels die ik dacht te herkennen heb ik opgeschreven.
Het achteraf nakijken zorgde ook voor het nodige vermaak. Vooral bij de films die ik toen wel herkende, reacties als "Ongelofelijk dat ik dat niet zag", "Wat stom dat ik dat niet zag" schoten regelmatig door mij heen. Het was ook hilarisch dat ik een tweetal hele bekende films niet geraden had, terwijl ik achteraf vond dat het zo overduidelijk was.
Een aantal keren zat ik in de buurt, juiste genre maar verkeerde film. Ook gebeurde het dat ik toch nog even moest nadenken voordat ik zoiets had van "Ja verdraaid, nu zie ik het..." .
Tot mijn verbazing waren er toch nog 32 films waar ik echt nog nooit van gehoord had. Dat waren er best nog veel voor iemand die graag films kijkt.

Extra's
In de intro van het boek valt te lezen dat het boek als extra een app heeft waarmee je op een aantal pagina's wat extra's kunt zien. Het downloaden van de app ging erg makkelijk. Maar daarna ging het mis, het was niet te activeren. Ook niet toen ik meer deskundige hulp had ingeroepen.
Geen heel groot gemis, maar het zou toch moeten werken.
Een ander extra iets in het boek zijn de drie kit's om zelf pictogrammen van films te maken. Deze zijn niet uitneembaar dus er moet wel gescand en uitgeprint worden wil je hier iets mee kunnen dien

Conclusie
Een origineel en grappig cadeau boek met veel leuke pictogrammen van bekende en minder bekende films. Zowel prima alleen te doen als met een aantal mensen samen.
Het kijken, oplossen, puzzelen is leuk en zorgt regelmatig voor een glimlach op je gezicht.
Jammer dat de app het niet doet.


Boekgegevens
Titel:Film in 5 seconden
Auteurs:Matteo Civaschi & Gianmarco Milesi
Uitgever:BBNC Cadeau
Verschenen:Januari 2015
ISBN:9789045316987

Labels: ,