Blogtour / recensie: In vuur en vlam - Lisa Unger

Voor WPG Uitgevers België heb ik meegedaan aan de blogtour van In vuur en vlam van Lisa Unger.

In vuur en vlam wat als liefde alles verwoest?
Ian Paine is een succesvolle bestsellende striptekenaar, zijn graphic novels over Fatboy en Priss zijn een hit.
Fatboy is een loser, hij is slonzig, heeft acne en wordt bespot en gepest. Zijn moeder zit in een psychiatrische inrichting, zijn vader is onverschillig. Maar Fatboy heeft toch een paar pluspunten. Hij is slim en heeft bijna het IQ van een genie en is een uitzonderlijk getalenteerd kunstenaar.
Hij heeft slechts één vriend, het meisje Priss dat hij al kent vanaf zijn jeugd. Priss is alles wat hij niet is, ze is beeldschoon, ijzersterk en wild. Ze laat zich door niemand wat wijs maken en komt voor Fatboy op als hij dat zelf niet kan.
Priss is knettergek, wraakzuchtig en zit vol woede.
Niemand kan haar zien, alleen Fatboy

Wat de fans van de serie niet weten is dat de serie gebaseerd is op het leven van Ian. In zijn geboorteplaats was hij de vreemde dikke jongen die gepest werd. Thuis moest hij leven met traumatiserende familiegeheimen. Hij was niets tot hij Priss ontmoette in het bos bij zijn huis. Zij werd zijn beste vriend en loste de problemen op die hij zelf niet aankon. Maar de duistere kant van Priss trok hem in een wereld van alcohol en drugs.
Ian wil zich los maken van Priss, ze heeft een moordend effect op hem. Maar dat valt niet mee want zonder haar voelt hij zich zwak en machteloos.
Alles komt in een stroomversnelling wanneer hij de lieve, mooie Megan ontmoet. Voor haar wil hij zijn leven veranderen en zelfs breken met Priss. Maar het nieuwe leven waar Ian zo op hoopt lijkt niet voor hem weggelegd. Dit is niet wat Priss voor hem in in gedachten heeft.
Priss is woest en als zij boos is gebeuren er vreselijke dingen.. ...

Het boek is geschreven in de ik vorm. Ian vertelt over wat er nu gebeurt en over zijn verleden. Hierbij spreekt hij regelmatig de lezer aan. Bijvoorbeeld Dat zou jij toch ook doen of niet soms?. Alsof hij speciaal aan jou kwijt wil wat er allemaal gebeurt in zijn leven. Tijdens het vertellen springt hij van de hak op de tak. Ian stapt tijdens het vertellen zonder introductie over van het ene op het andere onderwerp. Dat was in het begin wel wat verwarrend.
Ook het heden en verleden wisselen elkaar telkens af, maar dat is duidelijk en prima te volgen.

Het verleden speelt een belangrijke en bepalende rol in het boek. Hier lees je wat er allemaal in zijn jeugd gebeurd is. En hierdoor begrijp je hoe belangrijk Priss voor hem was om te kunnen overleven. Het is triest om te lezen over het eenzame kind dat hij ooit was. Maar er zijn ook onverwachte onthullingen in het verleden waardoor je als lezer nieuwsgierig wordt en gaat nadenken over wat er in het heden gebeurt. De stukken die over de jonge Ian gaan spraken me meer aan dan die in het heden. In het heden kwam hij minder goed uit de verf en wist me in het begin ook niet te raken.
Steeds meer ontstaat er in het verhaal een sluimerend gevoel van dreiging en onbehagen. Zeker als je meer weet over zijn kinderjaren en wanneer zijn relatie met Megan onder druk komt te staan. De vraag of Priss wel echt bestaat komt niet alleen bij zijn vriendin maar ook bij de lezer op. Het antwoord komt op het einde en wist me ondanks vermoedens toch nog te verrassen. Het laatste deel is dan ook vol spanning en erg meeslepend. Erg jammer dat het wat makkelijk en snel afgemaakt lijkt waardoor je het boek niet helemaal tevreden dichtslaat.

De graphic novels van Ian spelen een belangrijke rol in het boek en dat is meesterlijk gedaan. In het creëeren van de strip is de strijd te volgen die Ian voert met zichzelf en tegen Priss. In het boek kun je lezen wat hij getekend heeft. Het is intrigerend omdat je niet weet wat hij verzonnen heeft en wat hij gebruikt heeft uit zijn eigen leven. Bovendien zie je zijn verhalen veranderen, Priss krijgt tot ongenoegen van zijn fans een andere rol. Maar tegelijkertijd lees je dat Ian van plan is om iets te schrijven en tot zijn verbijstering ontdekt dat hij heel wat anders naar zijn redacteur heeft gestuurd.
Het boek gaat over liefde, over familie, geheimen en pesten. Het laat zien hoe geheimen in een klein dorpje mensen kunnen verstikken. De personages uit het boek handelen vaak uit liefde of uit angst of uit een ingewikkelde combinatie. Het verhaal lijkt in de start redelijk recht toe recht aan maar blijkt veel ingewikkelder in elkaar te zitten als verwacht. De auteur weet je regelmatig op andere ideeën en gedachtes te brengen over wat er nu werkelijk gebeurt.

Titel:In vuur en vlam
Auteur:Lisa Unger
Uitgever:Manteau