Recensie: Schuilplaats

Auteur: Linda Jansma
Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461091055
Aantal pagina’s: 320


Linda Jansma debuteerde in 2010 met Caleidoscoop waarmee ze een jaar later de Schaduwprijs won. Daarna schreef ze nog met succes Houvast en Tweestrijd. Houvast is één van de kanshebbers in de categorie Nederlandstalig bij de Crime Zone Thriller Award 2013.
Schuilplaats is uitgekomen op 17 oktober 2013. Ik had het geluk dat ik voor die tijd het e-book al mocht lezen voor De Crime Compagnie.

Schuilplaats gaat over pleegmoeder Mayke. Samen met haar man Han zorgt ze al jaren liefdevol voor 6 pleegkinderen. Als er aan haar gevraagd wordt om crisisopvang te bieden aan drie zusjes bedenkt ze zich geen moment en neemt de meisjes in huis. Mayke vermoedt al snel dat er meer aan de hand is met het oudste meisje Nikky. Tegelijkertijd komt er een dorpsgenoot met een diepe haat tegen Mayke vrij uit de gevangenis.Diverse verhaallijnen uit het heden en verleden gaan door elkaar lopen waardoor Mayke en Han in een draaikolk van gebeurtenissen belanden. Dan verdwijnt ook nog eens één van de pleegkinderen.

Schuilplaats vond ik een prachtig boek dat ik met veel plezier gelezen heb. De titel van het boek past perfect bij het aangrijpende verhaal.
Vanaf de eerste pagina's was ik nieuwsgierig en wilde ik verder lezen, want het was direct duidelijk dat er vier jaar geleden iets dramatisch gebeurd was wat nu nog steeds invloed heeft op Mayke. Tegelijkertijd werd het duidelijk dat dit een heel warm en liefdevol gezin is.

Toch kon het verhaal me niet gelijk inpakken, het geven van informatie over pleegzorg e.d. kwam wat geforceerd over. De verhaallijn over Mus raakte me wel direct en had mijn volle aandacht.
Maar langzamerhand leerde ik het gezin meer kennen en kwam er steeds meer informatie over het verhaal . Het werd duidelijk dat er heel veel door elkaar speelt en dat Mayke het zwaar heeft. Desondanks doet ze er alles aan om haar gezin en de zusjes liefdevol op te vangen. Het verhaal kreeg me steeds meer in zijn greep en ik ging steeds meer meeleven. Tegelijkertijd gebeurde er heel veel in het boek, gebeurtenissen en wendingen volgden elkaar in hoog tempo op; de verhaallijnen begonnen samen te komen en de persoonlijke verhalen wisten mijn hart te raken.
Vanaf dat moment ben ik niet meer gestopt met lezen en heb ik in een keer doorgelezen tot het ontroerende einde van het boek.

4 sterren

Labels: ,