Interview in Koninklijke Schouwburg

Op mijn vraag "Welk boek zou jij het eerste oppakken" in mijn vorige blog, heb ik leuke reacties gehad. Het boek "Ergens anders" van Richard Russo bleek het meest aan te spreken. Wat ook opviel is dat veel mensen een boek toch op gevoel of intuïtie uitkiezen. Ik vond het erg leuk om deze reacties te krijgen.

Vandaag was het zover, samen met mijn man Jeroen (die maakt de foto's voor me) ging ik naar de Crossing Border Meet and Greet van uitgeverij Signatuur. Het was in één woord Geweldig. We werden warm ontvangen en zagen direct een aantal bekende gezichten. Maar ook heb ik weer kennis gemaakt met nieuwe mensen en met mensen die ik alleen via Twitter kende. De drie gastauteurs van Signatuur waren er ook. Heel ongedwongen mengden zij zich met de gasten. Ook vonden ze het alle drie geen bezwaar om mijn meegebrachte boeken te signeren.

Na de borrel zijn we met een aantal mensen wat gaan eten, voordat we naar het interview met João Ricardo Pedro gingen. Dit is absoluut voor herhaling vatbaar.

Het interview was in één van de zalen in de Koninklijke Schouwburg. Met veel interesse en helemaal geboeid  heb ik geluisterd hoe Rosan Hollak de schrijver interviewde. Eigenlijk heb ik zo intens geluisterd dat ik totaal vergat om wat aantekeningen te maken, en nu vind ik het moeilijk om dat weer terug te halen. Dat zul je als lezer dus helaas in deze blog moeten missen. Ik kan je wel aanraden om te gaan luisteren als hij een lezing of interview geeft. João Ricardo Pedro vertelt warm en vanuit zijn hart over schrijven en over zijn boek. Als slot las hij in het Engels een stukje voor uit zijn boek. Heel toepasselijk koos hij een fragment waarin van Basten in de wedstrijd Nederland - Rusland een beslissend doelpunt scoort. De passage die hij voorlas kwam helemaal tot leven en gaf al snel een duidelijk voorbeeld van zijn bijzondere schrijfstijl. De toehoorders vonden het duidelijk erg jammer toen het afgelopen was.



Labels: