Recensie Wie wind zaait

Titel: Wie Wind Zaait
Auteur: Nele Neuhaus
Uitgever: Uitgeverij Q
Verschenen: 2013
ISBN: 9789021449999

Nele Neuhaus (1967) gaf haar eerste thrillers in eigen beheer uit. Ze brak internationaal door met haar succesroman Sneeuwwitje moet sterven en is nu een van de succesvolste Duitse thrillerauteurs van dit moment.
Wie wind zaait is het vijfde deel in de serie waarin rechercheur Pia Kirchhoff en haar chef,  hoofdinspecteur Oliver von Bodenstein, gecompliceerde misdaden oplossen. In Nederland zijn drie delen verschenen, namelijk Diepe wonden, Sneeuwitje moet sterven en nu Wie wind zaait. De boeken zijn prima los te lezen maar het is leuker om ze op volgorde te lezen omdat er in de boeken een doorlopend verhaal is over het werk en het persoonlijk leven van Kirchhoff en Bodenstein.

Het verhaal
In het kantoor van Windpro, een bedrijf dat windmolens exploiteert, wordt een nachtwaker dood aangetroffen. Als korte tijd later een boer vermoord wordt die voorzitter is van het burgerinitiatief tegen dit windmolenpark gaat Pia Kirchhoff op onderzoek uit. Ze heeft bij het onderzoek weinig steun van haar chef von Bodenstein. Hij houdt zich vooral met privé zaken bezig en lijkt zijn scherpzinnigheid en bedachtzaamheid verloren te hebben. Bovendien raakt hij ook nog eens persoonlijk betrokken bij de zaak. Met haar collega's probeert Pia de moorden op te lossen. Maar al snel blijkt dat er vele verdachten zijn en dat aanwijzingen en ontdekkingen alleen maar meer vragen oproepen. Er duiken steeds weer nieuwe geheimen, verdachte personen en mogelijke motieven op. Niets blijkt te zijn wat het lijkt.

Alles hangt samen
Het boek begint met een spannende en intrigerende proloog. Daarna wisselen de personages en de verhaallijnen elkaar in snel tempo af. In korte hoofdstukken ga je van de ene naar de andere personage en soms ook terug in de tijd. Toch kon ik het verhaal prima volgen. Misschien ook omdat ik tijdens het lezen een schema bijhield van hoe de personages met elkaar verband hielden. Dit was niet alleen nuttig maar ook erg leuk om te zien, want wat begon als een leeg blad veranderde al snel in een spinnenweb vol met lijnen tussen de personages. In dit spinnenweb hangt alles samen en blijken overal verbanden te bestaan. Via wendingen en ontknopingen wordt steeds meer duidelijk maar tot het einde aan toe blijft er van alles onbeantwoord, zodat je als lezer nieuwsgierig en geboeid blijft. Uiteindelijk komt alles perfect samen in een aangrijpend en zenuwslopend slot. Waarna ik moet wachten op het volgende deel om meer te lezen over hoofdpersonen waar ik aan verknocht ben geraakt.

Levensechte personages
Pia en Bodenstein zijn aansprekende personages die in de loop van de boeken ontwikkelen en groeien. Ze horen echt bij de kracht en de charme van de boeken van Nele Neuhaus. De mix van hun persoonlijke leven en werkervaringen met een complex verhaal, waarvan je als lezer geen idee hebt hoe het in elkaar zit, is een ijzersterke combinatie.
Alle personages in het boek worden levensecht beschreven. Laagje voor laagje worden in het boek de karakters opgebouwd. De personages weten te raken en weten verschillende gevoelens op te roepen. Ze maken je als lezer nieuwsgierig, roepen weerzin of juist medelijden op.
De schrijfstijl is dan ook niet minder als geweldig te noemen, van het begin tot het einde is het boek prettig en vlot te lezen. De gesprekken zijn sprankelend en spatten van de bladzijdes af. Het boek leest alsof je erbij bent. Personen en omgeving kun je zonder moeite voor je zien. Het is zo geschreven dat je tijdens het lezen mee gaat denken en puzzelen. Het verhaal is intrigerend, weet je als lezer nieuwsgierig te houden en de spanning zit vooral in het ontrafelen van alle geheimen en onderlinge verbanden.

Nele Neuhaus heeft weer een prachtig geschreven boek neergezet, waarbij personages en gebeurtenissen niet los van elkaar te zien zijn. Een hele reeks van gebeurtenissen en beslissingen zorgen dat personages op een bepaald punt belanden en dat ze handelen op een manier die daar bij past. Het laat zien hoe kleine handelingen en gebeurtenissen zich kunnen opbouwen en tot een ramp kunnen leiden.
Het boek is een mix van vertrouwde hoofdpersonen en geloofwaardige en levensechte karakters. Het heeft een prachtige schrijfstijl en een titel die perfect bij het boek blijkt te passen. Het verhaal heeft van alles in zich, van politiek gekronkel en chantage tot en met persoonlijke verhalen over liefde, hebzucht, wraak en meedogenloos egoïsme.

5 sterren