Dag 4: Blogtour Vuurproef

Dag 4 van de Blogtour Vuurproef

Carina van Leeuwen is forensisch expert bij de politie van Amsterdam. In haar debuut roman Vuurproef kijk je door de ogen van forensisch rechercheur Renee Spaan mee naar de zaken en de dagelijkse gang van zaken aan het bureau Donumstraat in Den Haag.
De beschreven zaken zijn echt gebeurd; omstandigheden, namen en locaties zijn echter verzonnen.

Op de pagina van Not just any Book wordt Vuurproef omschreven als een levensechte CSI-roman van eigen bodem. Het leek me dan ook een leuk idee om voor de blogtour een beetje in de wereld van CSI en forensisch onderzoek te duiken.

Carina van Leeuwen
Foto: Nadine van den Berg
Om het goed aan te pakken heb ik me ingeschreven voor de masterclass: "Hoe plan je de perfecte moord" door forensisch rechercheur Carina van Leeuwen. Aan de hand van een fictieve moord worden de deelnemers meegenomen in de wereld van forensisch onderzoek; 'Every contact leaves a trace.'.
En daar krijg ik antwoord op vragen als:
Helaas is deze masterclass pas na de blogtour maar zelfs deze omschrijving geeft al wat informatie. In de TV series zoals CSI ziet het er allemaal erg fascinerend en spannend uit. Vandaar dat ik me afvroeg hoe Carina tegen deze series aankijkt.

Mijn vragen aan haar waren daarom:
Abby uit NCIS
Rizzoli & Isles
Het antwoord van Carina:
Ik zie wel fragmenten van CSI, maar ik kijk nooit hele afleveringen. NCIS ken ik helemaal niet moet ik tot mijn schande bekennen. Ik ken dus ook de hoofdpersonen niet.
Waar ik de eerste twee seizoenen heel graag naar keek was Dexter. Ik denk dat elke rechercheur in zijn loopbaan een zaak heeft waarin je best even een Dextermomentje zou willen hebben.

Dexter
Het mooie van de CSI series is dat het de populariteit van mijn vak enorm heeft bevorderd. Toen ik forensisch rechercheur werd, was er nauwelijks animo voor, zeker niet bij vrouwen. Nu zijn er ook buiten de politieacademie (HBO) opleidingen Forensisch Onderzoek en daar moet zelfs geloot worden. Ik geef zelf ook les op de Hogeschool van Amsterdam en het is leuk om enthousiaste jonge mensen bezig te zien met mijn vak.

En natuurlijk, de realiteit is anders dan ze in de series schetsen: daar zie je ze nooit administratie doen, ze hebben één laptop waarmee alles kan, ze doen zelf de verhoren, staan in gewone kleren op een plaats delict en ze lossen alles in vijftig minuten op. Maar dat maakt het ook zo leuk voor de kijker. Je puzzelt mee en wordt verast door wat ze allemaal met de forensische techniek (en de briljante rechercheurs) kunnen.

En dat het vaak briljante, maar wat wereldvreemde types zijn? Misschien moet je ook wel een beetje vreemd zijn om dit vak uit te kunnen oefenen.
Dus, tja, misschien ben ik het ook wel, een beetje vreemd bedoel ik…
Ik ben heel tevreden met het antwoord. Nu afwachten welke vragen er nog meer gesteld gaan worden. Ik zie er naar uit...

De lijst met deelnemende blogs is:
14 januari > mustreads.nl
15 januari > haagsepraatjes.nl
16 januari > biepmiepje.wordpress.com
17 januari > connieflipse.blogspot.nl
20 januari > haagsuitburo.nl
21 januari > dethriller.blogspot.nl
22 januari > readabook.nl
23 januari > aichaqandisha.nl
24 januari > leesfanaten.nl
27 januari > thrillerlezers.blogspot.nl
28 januari > boekverslaafde.blogspot.nl
29 januari > nationaleboekenblog.nl

Labels: