Recensie: Vermoord Naakt

Titel: Vermoord naakt
Auteur: J.D. Robb
Uitgever: Boekerij
Verschenen: januari 2014
ISBN:
9789460237959

Voor uitgeverij Boekerij mocht ik mee doen met het lezerspanel van het boek "Vermoord naakt”. Het boek is geschreven door J.D. Robb en is het pseudoniem van de Amerikaanse bestseller-auteur Nora Roberts. Zij is met 450 miljoen verkochte boeken een van de meest gelezen auteurs ter wereld.
De eerste delen van de succesvolle misdaadromans over inspecteur Eve Dalles zijn dit jaar in het Nederlands verschenen. Vermoord naakt is het eerste deel van deze reeks.
Aangezien ik graag de romans van Nora Roberts lees was ik heel benieuwd naar dit boek.

Het verhaal
Eve Dalles is inspecteur moordzaken New York in het jaar 2058. Ze heeft net een traumatische zaak achter de rug waarvan ze nog bij moet komen. Toch moet ze weer aan het werk wanneer een dure callgirl en kleindochter van een Amerikaanse senator vermoord wordt. Bij het lichaam vind Eve een bericht dat dit één van zes is. Eve kan niet verhinderen dat er nog meer slachtoffers vallen en de tijd gaat dringen.
De zaak wordt behoorlijk gecompliceerd wanneer de senator zijn macht gebruikt om het onderzoek te beïnvloeden. Bovendien valt Eve voor de charmes van de knappe Roark, een van de rijkste en machtigste mannen te wereld. Helaas is hij de hoofdverdachte in het moordonderzoek zodat de baan en het onderzoek van Eve in gevaar dreigen te komen.
Om deze moorden op te kunnen lossen zal Eve de regels moeten overtreden en op haar instinct moeten vertrouwen.

Introductie Eve Dalles
In dit eerste deel maak je kennis met inspecteur Eve Dalles. Vóór in het boek staat een stuk uit haar personeelsdossier. Hierin valt o.a. te lezen dat haar geboortedatum onbekend is, ze is namelijk op ongeveer 8 jarige leeftijd gevonden in een commune. Zonder ouders, zonder ID en zonder herinneringen van haar eerdere jaren. Maar met een trauma door seksueel misbruik. Eve is 1,75 meter lang, weegt 54 kilo en heeft lichtbruin haar.
Deze informatie heb je als lezer al voordat je begint met het verhaal. Tijdens het lezen is al snel duidelijk dat ze stoer en eerlijk is en beslist geen geduld heeft voor politieke spelletjes. Eve doet haar werk met passie en is een slimme politie agent. Langzamerhand krijg je ook meer inzicht in het gevoelsleven van Eve en leer je haar persoonlijk wat meer kennen. Ze blijkt heftige verontrustende dromen te hebben en soms komen er flarden van herinneringen aan haar kindertijd bij haar boven. Dit zal waarschijnlijk als een rode draad door de boeken gaan lopen. Haar opbloeiende relatie met Roark is een belangrijk onderdeel van het boek. Het verhaal wordt niet voor niets door de uitgever beschreven als een combinatie van politieroman en liefdesverhaal. Deze combinatie vond ik niet altijd even geslaagd omdat ik soms het idee had dat er losse stukken romantiek/erotiek en stukken bloederige thriller/speurwerk te lezen waren. Aan het einde van het verhaal vormde dit al veel meer één geheel.

Wat vond ik verder van het boek
Vóór het lezen wist ik niet dat het boek zich in de toekomst afspeelt. Nu heb ik daar geen moeite mee, ik lees zelfs graag fantasy. Maar hier overviel het me en tijdens het lezen stoorde het me dat ik helemaal niets wist over deze nieuwe wereld en geen idee had wanneer het zich afspeelde. Door het gebruik van veel nieuwe termen en gadgets als zwevende bedden en droids kostte het me moeite om in het verhaal te komen.
De stijl van beschrijven is uitgebreid en met veel gevoel voor details. Op zich leuk maar het haalt wel de vaart uit het verhaal, en als het boek toch al niet echt pakt is dat minder prettig lezen.
De schrijfstijl is duidelijk herkenbaar als die van Nora Roberts en ook de opbouw van de liefdesgeschiedenis was herkenbaar. Omdat dit boek onder een pseudoniem geschreven is verwachtte ik eigenlijk een heel ander soort boek. Natuurlijk zijn er ook verschillen, het taalgebruik is bijvoorbeeld hier en daar wat grof en de moorden zijn behoorlijk bloederig.
Nadat ik in gedachte een knop om had gezet en het meer ging lezen als een spannend Nora Roberts liefdesverhaal dat zich in de toekomst afspeelt werd het lezen prettiger.
Het verhaal is niet heel spannend en mijn vermoeden over wie de dader was bleek te kloppen. Maar het leest prettig en ontspannen en tegen het einde van het boek heeft Eve Dalles en haar mysterieuze achtergrond toch mijn interesse gewekt.
Het volgende deel wil ik wel lezen maar ik zal het eerder in de bibliotheek lenen dan dat ik het zal kopen.