Boekpresentatie Fout Goud

Bij Paagman Den Haag werd op 2 maart schrijver Roel Janssen geïnterviewd door toneelregisseur Johan Doesburg over zijn boek 'Fout Goud'

Fout Goud is gebaseerd op het feit dat er bij Zwitserse banken nog altijd 61.000 kilo Nederlands oorlogsgoud ligt, dat nooit is teruggegeven.
Het verhaal is fictie maar het is wel gebaseerd op historische feiten.
In het boek komt Elmer van der Breggen door een erfenis op het spoor van het goud dat de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Nederland roofden. Met de hulp van een excentrieke financieel adviseur en een charmante Duitse professor ontdekt Elmer hoe het goud via Duitsland naar Zwitserland werd gebracht. Op zoek naar antwoorden stuit Elmer op de verzwegen geschiedenis van zijn eigen familie en de verborgen macht van Zwitserse banken.


Roel Janssen werkt als financieel-economisch journalist en schrijver. Hij publiceerde onlangs 'Grof geld' over financiële schandalen en schreef meerdere thrillers, waaronder 'De tiende vrouw' die bekroond werd met De Gouden Strop.




Dit nieuwe boek en het onderwerp spraken me direct aan toen ik in de nieuwsbrief van Paagman over dit interview las. Ik heb me dan ook meteen aangemeld. Blijkbaar was ik niet de enige die geïnteresseerd was geraakt, want er waren veel mensen aanwezig.
Na de introductie van Roel Janssen en Johan Doesburg door een medewerkster van Paagman kon het gesprek beginnen. Roel Janssen begon met een compliment aan het adres van boekhandel Paagman. Hij vindt het fijn dat ze zich ook in deze moeilijke tijd inzetten voor schrijvers en lezers. Aan de reacties van het publiek te horen werd dit door veel mensen gewaardeerd en ondersteund.

Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om een verslag te schrijven omdat er zoveel interessante en boeiende feiten verteld werden. Bovendien was het gesprek tussen interviewer en schrijver erg levendig met goede vragen, sympathieke en duidelijke antwoorden en zo nu en dan wat humor.

Al luisterend kreeg ik een beeld over de achtergronden van het boek, zowel over de feiten als over de fictie en over de beweegredenen van de auteur om dit boek te schrijven. Roel Janssen weet duidelijk heel veel van het onderwerp waar hij over geschreven heeft en heeft veel onderzoek gedaan. Ik kreeg het idee dat in dit boek fictie en feiten heel goed in elkaar overlopen en heb heel veel zin om het boek te gaan lezen. Ik hoop echt dat Roel Janssen net zo goed schrijft als dat hij spreekt, want dan moet dit boek een topboek zijn.
Best moeilijk dus om daar kort iets over te vertellen, ik zal een aantal interessante zaken uit het interview op een rijtje zetten. Want alles beschrijven wordt echt te lang:

Wat feiten:
Enkele interessante zaken die ik tijdens het interview gehoord heb:
Zonder moeite kan ik nog een paar pagina's volschrijven maar dat zal ik jullie besparen. Het moge duidelijk zijn dat ik een top middag heb gehad. Gelukkig heb ik het boek (ondertussen gesigneerd) al liggen zodat ik het snel kan gaan lezen.

Labels: ,