Recensie: Paaseitjes zoeken in het AMC

Titel: Paaseitjes zoeken in het AMC
Auteur en uitgever: Anne Tel
Verschenen: juli 2012
ISBN : 978-90-9026899-6

Anne Tel maakte persoonlijk mee hoe het is om een kinderwens te hebben die niet vervuld lijkt te worden. Na de geboorte van haar dochter scheef zij hierover het aangrijpende boek "Paaseitjes zoeken in het AMC". Met het boek over haar IVF traject wil ze het onderwerp beter bespreekbaar maken. De titel verwijst naar een keer dat Anne en haar man Frank naar het AMC gingen. Quote: "Zondag 23 maart 2008. Vandaag is het eerste Paasdag. Om tien uur heb ik een afspraak bij het AMC en we gaan kijken hoe het gaat met de eitjes. Frank en ik zien hier de humor wel van in. Onze allereerste keer eitjes checken en dat is precies op Eerste Paasdag."
Het is een prachtig boek geworden over hoop en tegenslagen, over verdriet en de kracht van liefde.

Liefde, Vruchtbaarheid, Zwanger
Paaseitjes zoeken in het AMC is geschreven in dagboekstijl waarbij Anne Tel haar eigen dagboek als basis gebruikte.

Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel Liefde maak je kennis met de stoere Anne die als een blok valt voor Frank. Het leven is goed en lacht haar toe. Ze heeft de liefde van haar leven gevonden, heeft geweldige vrienden en een leuke baan. Wanneer Anne op haar dertigste stopt met de pil hoopt ze dan ook snel zwanger te worden. Als het niet lukt om zwanger te worden blijven Anne en Frank optimistisch en genieten van het leven en de reizen die ze maken.
De dagboek verslagjes van Anne zijn persoonlijk, levendig en erg leuk om te lezen.

Het tweede deel Vruchtbaarheid is het langste deel.
Anne is na anderhalf jaar nog niet zwanger en is bezig met vruchtbaarheidsonderzoeken. Ze wordt meegezogen van het ene naar het andere onderzoek en haar seksleven raakt steeds meer beladen door de kinderwens en onderzoeken. Ondanks alle optimisme en hoop dreigen ze de controle over hun geluk te verliezen en met iedere teleurstelling raken ze weer een stukje hoop kwijt. Dan blijkt hoe belangrijk de liefde tussen Frank en Anne is om dit samen te kunnen doorstaan en te blijven hopen op een baby. Dit raakt je als lezer. Ik vind het boek ook erg mooi omdat er naast alle moeilijkheden altijd deze liefde te vinden is waardoor ze telkens weer de moed en de hoop konden vinden om door te gaan. Zoals Anne het in het boek zegt: "Vandaag is een nieuwe dag van hoop".
Het boek laat zien hoe groot de impact van IVF is op het leven van de betrokkenen en hoe belangrijk steun van familie en vrienden hierbij is. Door herkenning zal het voor mensen in dezelfde situatie een steun kunnen zijn. Het kan ook helpen om iemand met een kinderwens die niet lukt beter te begrijpen. Het is hoe dan ook aangrijpend om te lezen en ik ging helemaal met Anne en Frank meeleven. Tijdens het lezen werd ik helemaal gefrustreerd van al het extra en onnodige verdriet dat ze meemaakten. Zoals de administratieve rompslomp, artsen zonder begrip en in een wachtkamer gezet worden bij hoogzwanger vrouwen. "Het is pijnlijk confronterend dat wij naast elkaar worden gezet in dezelfde wachtruimte. Ik zie al die buiken, voel een lichte jaloezie in me opkomen en wens ......". Deze en andere teksten voelde ik me tot in mijn tenen raken.
Net als het onbegrip en de argeloze opmerkingen die mensen kunnen maken en de pijn die Anne dan voelt.
En zo is er nog veel meer te lezen in het boek. Ook op andere gebieden krijgen ze te maken met tegenslagen. Het leven gaat door ondanks alle stress en ook Anne en Frank worden niet extra gespaard omdat ze het al moeilijk hebben. Anne weet goed te vertellen hoe moeilijk dit is en weet iedere keer toch weer ergens hoop vandaan te halen als er na 4 jaar nog geen baby is.

In deel 3 Zwanger, was ik helemaal blij en ontroerd toen ik in het einde van deel 2 gelezen had: "Ik geniet. Onbeschrijfelijk, ik ben zwanger. Ik ben echt zwanger.". Het is fijn om als lezer ook deze momenten mee te mogen maken.
Na vijf lange jaren wordt op 21 juni 2011 hun dochter geboren. Anne schrijft in haar nawoord deze mooie zin "Onze weg is lang geweest maar met een prachtig eind.".

Paaseitjes zoeken in het AMC vond ik een prachtig boek. Het geeft een reƫel en persoonlijk beeld van het IVF traject. Het is precies zoals op de cover staat "Een verhaal over liefde, reizen en vruchtbaarheidsproblemen". Een boek met ups en downs en wat mij betreft met een betoverend einde.