Recensie: Het geheim van Penumbra's boekwinkel - 24 uur open

Op 10 juli schreef ik op mijn blog dat ik halverwege "Het geheim van Penumbra's boekwinkel" was en het een heerlijk en apart boek vond om te lezen. Ondertussen heb ik het verhaal uit en mijn mening hierover is niet veranderd. Als je de achterflap nog even wilt lezen, kijk dan op deze pagina van mijn blog.

Als lezer kun je niet anders dan meegaan met de fantastische gebeurtenissen in het boek
Of het geheim van Penumbra's boekwinkel een boek is dat iedereen zal aanspreken weet ik niet. Zeker is wel dat dit een boek is dat me past als een handschoen. Het gaat over mijn grote hobby boeken! Als lezer stap je in deze moderne tijd in de sfeer van een stoffige en prachtige boekwinkel annex bibliotheek, met huizenhoge planken vol bijzondere boeken. Het grappige is dat hierover verteld wordt door de programmerende nerd Clay die graag fantasyboeken leest. In eerste instantie gaat hij alleen in Penumbra's boekwinkel werken omdat hij zijn baan als webdesigner kwijtgeraakt is en geld nodig heeft.

Clay is een hoofdpersoon die de auteur waarschijnlijk speciaal voor mij geschreven heeft :). Thuis ben ik omringt door sympathieke programmeurs die, geloof het of niet, graag fantasy lezen. Nu lijken man en kids niet op Clay maar de liefde voor computers en programmeren kon ik in het boek erg goed herkennen. Het is heel knap gedaan hoe in dit boek de moderne tijd van Google, e-readers en de oude tijd van boekdrukkunst en papieren boeken mooi samen gebracht worden.
Oude en nieuwe kennis worden gebruikt om het mysterie van Penumbra's boekwinkel op te lossen.

Clay vertelt het verhaal in de ik-vorm en doet dat wat beschrijvend en uitgebreid. Hierdoor bouwt het verhaal zich langzaam op. Maar tijdens het lezen mis je de vaart bijna niet. Je wordt steeds nieuwsgieriger en gaat je betrokken voelen. Niet zo zeer bij de personages, maar meer bij het verhaal over de boeken- en computerwereld.
Het is geen spannende avonturenroman, hoewel er wel spanning in zit wanneer het onderzoek wat verder komt. Het is ook geen hartstochtelijk liefdesverhaal al is er genoeg liefde, warmte en vriendschap in het boek te vinden. Er worden levensvragen besproken zonder dat het nu echt een spiritueel boek te noemen is. De personages in het boek zijn op zijn vriendelijkst 'apart' te noemen maar worden met humor neergezet. Je leert ze niet echt diepgaand kennen maar het zijn wel mensen waar je graag over leest.
Het is een beetje van alles én een beetje meer. Het is een verhaal dat apart is en je meeneemt op een queeste van de raarste boekenclub ter wereld. Hierbij kun je als lezer niet anders dan meegaan met de fantastische gebeurtenissen. Het maakt ook niet uit of het nu wel of niet waarschijnlijk is wat er in het boek gebeurt. Wanneer je het verhaal leest en de personages leert kennen ga je mee in hun ideeën en acties.

Het is een boek om te lezen met een glimlach terwijl je je vermaakt met de personages, hun levensvragen en hun zoektocht naar het geheim achter de boekwinkel.
Soms miste ik een beetje vaart of vond ik dat er wat ingewikkelde woorden werden gebruikt maar altijd was ik onder de indruk van dit aparte en bijzondere boek.

Titel:Het geheim van Penumbra's boekwinkel - 24 uur open