Thrillerfestival 2014

Vandaag was ik naar het Nederlands Thriller Festival in Zoetermeer. Er was genoeg te doen en te beleven. Zo was er een boekenmarkt waar diverse auteurs aanwezig waren om hun boeken te laten signeren.

Bij de stand van uitgeverij Xander werd om 12.00 het boek van Olga Hoeksta "Dodenweg" gepresenteerd. Olga ontving uit handen van de uitgever het eerste exemplaar. Ook kreeg ze te ere van de presentatie van haar boek een mooie pen. Deze pen kon ze meteen gebruiken omdat er 50 gesigneerde exemplaren van haar boek werden weggegeven. Ik was ook één van de gelukkigen die bij de eerste 50 bezoekers hoorde, zodat ik nu een gesigneerd exemplaar van Dodenweg in mijn boekenkast heb staan.

Wat ik ook ontzettend gezellig vond was het kletsen met auteurs, uitgevers, vrienden en bekenden.
Het programma was zo vol dat ik niet overal naar toe kon. Toch ben ik bij een aantal leuke bijeenkomsten geweest.

Het interview panel dat gepresenteerd werd door Carla de Jong met Mel Wallis de Vries, Loes den Hollander, Xenia Kasper, Inge Ipenburg en Tomas Ross. En ik ben naar het interview panel geweest dat gepresenteerd werd door Charles den Tex met Michael Berg, Linda Jansma, Helen Vreeswijk en Donald Nolet. Van deze twee panels komt er in een volgend blogbericht een uitgebreider verslag.

Van de boekpresentatie van Corine Hartman heb ik slechts een stukje kunnen zien.

Waar ik me erg op verheugd had was het interview van Judith Visser met R.J. Ellory. Wat mij betreft viel dit erg tegen. Ondanks pogingen van een perfect engels sprekende Judith was het meer een monoloog dan een echt gesprek. Als er een vraag gesteld werd was Ellory lang en uitgebreid aan het woord...



Aan het einde van de dag was er de prijsuitreiking van de Hebban Awards 2014 en van de Gouden Vleermuis 2014.

De winnende boeken zijn geworden:




De Gouden Vleermuis,een oeuvreprijs ging naar Tomas Ross.

Quote van zijn website:
Tomas Ross (1944) is al meer dan dertig jaar een van de meest toonaangevende thrillerauteurs in ons land. Hij is de Godfather van de Nederlandse faction; in zijn spannende en gedurfde thrillers balanceert hij op de scheidslijn tussen feit en fictie. Vele politieke kwesties nam hij al onder vuur en ook het koningshuis ontkomt niet aan zijn kritische oog en scherpe pen.
Hij won driemaal De Gouden Strop – voor zijn thrillers Bèta, Koerier voor Sarajevo en De zesde mei. Als scenarioschrijver werkte hij mee aan gelauwerde series als Bernhard, Schavuit van Oranje, De Brug en de film 06/05 van Theo van Gogh.

Meer foto's van het Thrillerfestival zijn te vinden op mijn Facebook pagina.

Labels: