Recensie: Vier plus één

Vlot lezend boek met een lach en een traan
Van Jojo Moyes zijn al meerdere boeken verschenen. Haar vorige boek Voor jou sloeg wereldwijd in als een bom en werd direct een bestseller. Voor jou heb ik gelezen en ik vond het een prachtig boek waarvan ik helemaal stil werd. Vier plus één sprak me direct aan door de beschrijving en omdat Jojo Moyes het boek geschreven heeft.

Jess
Het boek gaat over de jonge alleenstaande moeder Jess. Samen met haar dochter Tanzie, stiefzoon Nicky en enorme hond Norman vormen ze een chaotisch maar warm gezin. Tess heeft te weinig geld en te veel zorgen. Haar stiefzoon wordt op school genadeloos gepest en zelfs mishandeld. Ondanks alle tegenslag en verdriet weet ze opgewekt en optimistisch te blijven.
De tienjarige Tanzie blijkt uitzonderlijk begaafd te zijn in wiskunde en krijgt een beurs aangeboden voor een prestigieuze privéschool. Tanzie is helemaal in jubelstemming maar Jess beseft dat ze niet genoeg geld heeft om de overige kosten te kunnen betalen.

Dan krijgt Tanzie de kans om mee te doen aan een wiskundewedstrijd. Als ze wint is er genoeg geld om naar de privé school te gaan. Er zijn wel wat obstakels. Er is nog maar weinig tijd en de wedstrijd is helemaal in Schotland. Met weinig geld, goede moed en een gammele wagen gaan ze met z'n vieren op weg naar Schotland.
Maar als de auto het al begeeft voor ze de stad uit zijn ligt de droom van Tanzie in duigen. Tot de ordelijke en op zijn rust gestelde Ed hen een lift aanbied.

Roadtrip: met 60 kilometer per uur naar Schotland
Ed heeft er eigenlijk al meteen spijt van dat hij Jess en de kinderen (en de stinkende hond) een lift aangeboden heeft. Hij heeft al genoeg om zich druk over te maken. Door een domme actie zal hij waarschijnlijk gearresteerd worden voor handel met voorkennis. Ed dreigt niet alleen zijn geld en baan kwijt te raken maar kan zelfs in de gevangenis terecht komen.
Toch krijgt hij het niet over zijn hart om zijn aanbod in te trekken. Jess heeft heus wel door dat Ed baalt en wordt daar behoorlijk kribbig van.
Deze vier zo verschillende mensen met elk hun eigen problemen en dromen moeten het een flinke tijd met elkaar vol zien te houden. Omdat Tanzie misselijk wordt van hard rijden gaan ze, via binnenwegen, met slechts 60 kilometer per uur naar Schotland. Terwijl de tijd dringt en Jess ondertussen blijft tobben over iets dat ze niet had mogen doen.

Van wantrouwen naar begrip en liefde?
Langzaam ontstaat er een wapenstilstand tussen Jess en Ed. En daarna voorzichtig begrip tussen de verschillende personages. Tot zijn verrassing kan Ed goed met de kinderen opschieten en kan hij zelfs met Nicky over het pesten praten. Er verandert wat in het leven van Ed. Hij raakt betrokken bij dit vreemde gezin. Ed en de kinderen gaan om elkaar geven en ook tussen Jess en Ed lijkt er iets moois op te bloeien. Het is grappig en ook ontroerend hoe deze relaties zich ontwikkelen. De uitkomst is geen verrassing maar dat doet niets af aan het leesplezier of de diepgang van het verhaal. Vier plus één heeft humor en romantiek die op knappe wijze gecombineerd worden met thema's als armoede en pesten.
Het geheel is een vlot leesbaar boek geworden met een lach en een traan en personages die je weten te raken.

Jess, Tanzie, Ed en Nicky vertellen het verhaal
Ieder hoofdstuk wordt vanuit het perspectief van één van de hoofdpersonen verteld (en zelfs de hond heeft een rol al heeft hij geen eigen hoofdstuk). Het verhaal van Ed wist me in het begin niet zo te boeien. Het was vooral het verhaal van Tess wat mijn aandacht wist vast te houden. Maar toen de verhalen elkaar meer gingen kruisen en ik ook wat meer las over de achtergronden van Ed was ik in de ban van het boek. Soms overlappen de verhalen elkaar waardoor je dezelfde situatie vanuit verschillende personages ziet. Met een verrassend resultaat want sls lezer krijg je zo begrip voor de verschillende emoties en standpunten van deze vijf buitenbeentjes. De personages zijn echte mensen die je het ene moment zou willen troosten en een ander moment wel door elkaar kan schudden. Het is leuk maar ook mooi om over ze te lezen. Vooral omdat ze in de loop van het verhaal groeien en veranderen door alles wat ze meemaken.

Feelgood boek met diepgang
Vier plus één is een echt feelgood boek dat vlot geschreven is en prettig leest. Het vertelt over familie en over gewone dagelijkse zaken waar een gezin mee te maken heeft. En het is een verhaal over een opbloeiende romance tussen twee wel héél verschillende mensen  Maar tegelijkertijd wordt het schrijnend duidelijk wat de impact van pesten en geldgebrek kan zijn. Toch is het vooral een optimistisch boek door de krachtige en spontane persoonlijkheid van Tess en door de humor die in het boek zit.

Titel:Vier plus één
Auteur:Jojo Moyes
Uitgever:De Fontein