Recensie: Voorbedacht

Hoewel Marjon en Philippe hun relatie verbroken hebben gaan ze vriendschappelijk met elkaar om. Er wordt ook geen strijd geleverd om hun dochtertje Carice, er zijn duidelijke afspraken gemaakt. Marjon heeft alle zorg en verantwoording voor Carice maar Philippe maakt wel deel uit van het leven van zijn dochtertje. Philippe neemt Carice geregeld een dagje mee uit zonder dat Marjon zich zorgen maakt.

Het enige wat Marjon wil is haar dochter terug...
Maar dan brengt Philippe hun dochter niet terug na een familiebezoek. Vertwijfeld vraagt Marjon zich af waarom hij dat gedaan heeft. Er zijn geen onoverkomelijke problemen en er is geen ruzie. Waar is haar dochtertje en wat heeft Philippe met haar gedaan? De politie start een grootscheeps onderzoek maar dat levert niets op. Carice en haar ex-partner zijn spoorloos verdwenen.
Vanaf dat moment wordt het leven van Marjon beheerst door wanhoop, woede en verdriet. Het is slechts de hoop dat ze haar meisje snel weer in de armen kan houden dat haar op de been houdt.
De politie zoekt met man en macht naar Carice en ondervraagt Marjon en iedereen in haar omgeving uitgebreid. De onderste steen wordt boven gehaald en niets uit het leven van Marjon blijft nog privé. Slechts één ding vertelt ze niet, één detail laat ze weg in haar antwoorden.
Kan dit juist de sleutel tot de oplossing zijn?

Angst
De eerste zin van het boek Ze zouden een uur geleden al terug zijn zet meteen de toon van Voorbedacht. Hiermee wordt direct de onrust en angst opgeroepen die in het gehele boek voelbaar blijft. Het is immers de nachtmerrie van iedere ouder dat je kind spoorloos verdwijnt en jij machteloos achterblijft.
Vanaf deze zin tot en met de laatste pagina weet Loes den Hollander je aandacht vast te houden. Met weinig woorden en in korte hoofdstukken weet ze een beklemmende sfeer op te roepen en de hel waarin Marjon leeft over te brengen. Door de vlotte en krachtige manier van schrijven en de spanning over het lot van Carice is het boek moeilijk weg te leggen.

Het verhaal van de vermissing wordt op twee manieren verteld. Zowel vanuit het perspectief van Marjon als dat van Philippe.

Marjon
Woensdag 12 februari begint het vanuit het perspectief van Marjolein wanneer ze zich ergert dat haar ex Carice te laat terug brengt. Hoe deze ergernis omslaat in angst en wanhoop kun je tijdens het lezen gewoon meevoelen. Het is heel knap hoe de gevoelens en emoties van Marjon beschreven worden. Van het ene op het andere moment heeft ze het gevoel dat ze apart van de rest van de wereld staat. Het is haar dochter die weg is en ze wil maar 1 ding. Ze wil Carice terug!. In het boek gebeuren er nog meer vreselijke dingen in haar omgeving maar als haar broer vraagt of dat iets met haar doet zegt ze slechts Ik wil Carice terug.
Haar gevoel dat er niets meer in de wereld telt behalve haar dochter weet echt te raken. Net als het schuldgevoel wat als ... en had ik maar ... ,  zo zinloos maar ook zo begrijpelijk. En telkens weer de vraag waarom heeft Philippe dit gedaan?

Philippe
Wanneer Phillippe aan het woord komt, hij vertelt zijn verhaal in de ik-vorm, weet hij de lezer te verrassen. Zijn verhaal is heel anders dan je zou verwachten. Hij is aan iets begonnen waar hij niet meer mee kan stoppen. Ongeacht de consequenties zal hij zijn plan gaan uitvoeren. Dit zorgt voor extra spanning in het boek en is ook een goede afwisseling van het emotionele verhaal van Marjon. Langzaam krijg je meer inzicht in het verleden en de motieven van Philippe. Hoewel het onvergeeflijk blijft wat hij Marjon aandoet weet dit toch een klein beetje begrip op te roepen.

Spannende roman
Voorbedacht is een verhaal dat eng dichtbij komt, zeker omdat ook de actualiteit heeft laten zien dat dit soort dingen ook echt gebeuren. Het is meer een spannende roman dan een thriller. De nadruk ligt op de angst en wanhoop van de moeder en niet op het politieonderzoek of snelle actie.
Loes den Hollander weet dit ontzettend goed te doen, tegen het einde van het boek begon ik ernstig het gevoel te krijgen dat het nooit meer goed zou komen. Zo stevig zat ik ondertussen in het verhaal. De wanhoop van Marjon en het verhaal van Philippe zorgen voor een beklemmende en angstige sfeer in het boek. Zeker wanneer uit het politieonderzoek blijkt dat in de omgeving van Marjon niet iedereen te vertrouwen is.
Gelukkig is er in het leven van Marjon altijd de hoop die haar overeind houdt en hulp uit onverwachte hoek waardoor er ook lichtpuntjes in het boek zijn.
Het laatste deel van het boek is heel spannend, heeft een wending die ik niet aan zag komen en is behoorlijk emotioneel. Echt een boek om te gaan zitten met een pot koffie naast je en pas op te staan als het uit is.

Titel:Voorbedacht
Auteur:Loes den Hollander
Uitgever:Karakter