Recensie: Jij ook altijd!

Jij ook altijd! Communicatie in de relatie, 11 dialogen
In Jij ook altijd! geeft Bert den Boer adviezen over hoe je een gesprek weer op het goede spoor kunt krijgen.
Bert den Boer vertelt in de inleiding dat mensen veel bezig zijn met hun persoonlijk geluk. Eigenlijk zonder dat ze echt beseffen hoe dit geluk beïnvloed wordt door hoe je communiceert met de mensen die voor jou belangrijk zijn.
Luchtige en grappige dialogen/columns over communiceren. Aangevuld met nuttige en concrete adviezen
Hij noemt zijn boek een ontdekkingsreis in de vorm van elf dialogen. Aangevuld met een zestal columns waarin dialogen een rol spelen. Bij iedere dialoog heeft cartoonist Djanko een toepasselijke illustratie bedacht.
Met dit boek wil de auteur een bijdrage leveren aan betere gesprekken.

Aan het einde van de inleiding zegt hij:
Dus lezer, doe er je voordeel mee. Kijk wat voor jou werkt. Maak je geen zorgen. Dit wordt geen boek met een tien stappen plan. Zelf blijf ik namelijk altijd hangen bij stap vijf, zo frustrerend. Ik zie een vlot boek voor me met een humoristisch tintje. Een boek dat je graag cadeau geeft...

Het boek leest inderdaad vlot en doet niet denken aan een studieboek. Het is niet zo groot en slechts 126 pagina's en heeft een grappige cover. Hierdoor is het zeker een boekje om op te pakken en door te bladeren als je in een boekenzaak bent. Inderdaad een leuk boek om cadeau te geven (of om te krijgen). Toen ik het boek kreeg om te recenseren was ik gelijk geïnteresseerd.

Duidelijke opbouw
Jij ook altijd! heeft een duidelijke en overzichtelijke opbouw. Na de inleiding is er steeds om en om 1 column gevolgd door twee dialogen. In de laatste dialoog word je aangespoord om zelf met de tips aan de slag te gaan.
Iedere dialoog heeft een bijpassende cartoon die wat humor in het boek brengt. En een titel die bij het gesprek past. Er wordt eerst (schuingedrukt) heel kort een situatieschets gegeven. Zodat je als lezer weet in welke conversatie je beland bent. Hierna volgt de dialoog van enkele pagina's, wat er uit ziet als een script voor een film.
De pagina's waarop de gesprekken nabesproken worden zijn wat anders van kleur. Dit geeft een goed overzicht en is ook handig als je snel wat op wil zoeken. Centraal bij alle besprekingen van de dialogen staat het verschil tussen verstoord contact (hoe het mis kan gaan in een relatie) en echt contact (hoe je lastige gesprekken kunt ombuigen in opbouwende communicatie). Per dialoog volgen er 5 opmerkingen met titels (zoals bijvoorbeeld verbaal Ping Pong of Te veel tegelijk) waarin het gesprek onder de loep gelegd wordt.

Herkenbare situaties / nuttige tips
De situatie’s die gekozen zijn voor de dialogen komen zowel uit de privé sfeer als uit de werkomgeving. Het zijn dagelijkse en herkenbare gesprekken waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Soms komen de dialogen wat gekunsteld over en lijkt het vooral geschreven te zijn om een conflict duidelijk te maken. Niet echt een probleem gezien de heldere uitleg die er op volgt maar het maakt het lezen iets minder pakkend.
De tips en uitleg zijn duidelijk beschreven in een professionele stijl zonder dat het te ingewikkeld wordt (of toch een 10 stappen plan wordt). Het zijn nuttige en concrete tips waar je ook in de praktijk daadwerkelijk iets mee kunt doen. Zoals bijvoorbeeld deze tip "Als er emotie in het spel is stuur dan geen email, hoe verleidelijk het ook is om je ongenoegen er uit te rammen op het toetsenbord". Nu is dit natuurlijk geen wereldschokkend nieuwtje maar wel iets wat belangrijk is om eens bij stil te staan.
Het boek biedt genoeg om geïnteresseerd te lezen, om situaties te herkennen en om eens wat uit te proberen in het communiceren met andere mensen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het in de praktijk waarschijnlijk niet altijd mee zal vallen om de tips succesvol toe te passen. Het nadeel blijft natuurlijk bestaan dat je een gesprek / discussie / conflict nu eenmaal niet in je eentje doet. En het is maar de vraag in hoeverre je gesprekspartner wil mee werken.
Toch zal er voor de meeste lezers wel een tip bij zitten waar ze iets mee kunnen.

Buiten de tips zijn er ook nog de cartoons en de columns die het boek de moeite waard maken. Niet alle columns vond ik even sterk, hoewel de meeste me wel lieten glimlachen. De column Senioren Hulplijn springt er voor mij echt uit. Deze is grappig, chaotisch en een beetje absurd.

Titel:Jij ook altijd!
Auteur:Bert den Boer
Uitgever:Aspect