Recensie: Leeuwentemmer

Geweldige serie met Erika Falck en Patrik Hedström.
Vandaag is de langverwachte nieuwe thriller van de Zweedse Queen of crime : Camilla Läckberg verschenen.
Leeuwentemmer is het negende boek met Erika Falck en Patrik Hedström in de hoofdrollen. De boeken spelen zich af aan in de Zweedse westkust in Fjällbacka, de geboorteplaats van Camilla Läckberg.
Terwijl ze te maken krijgen met gruwelijke misdaden, weten Erica en Patrik je hart weer te raken.

Ik las het eerste boek van deze auteur, IJsprinses, in 2012 en was direct in de ban van haar schrijfstijl en de levens van Erica en Patrik. Niet lang nadat ik dit boek gelezen had won ik het net verschenen Engeleneiland en kaartjes voor het interview dat Marion Pauw met Camilla Läckberg had. Helaas had ik toen nog geen boekenblog dus ik heb geen verslag om naar te linken. Het was een boeiend en grappig interview waarin ik onder andere van alles hoorde over het schrijfritme van de auteur.

De persoonlijke levens van Erica, Patrik en de mensen om hen heen ontwikkelen zich in de loop van de boeken. Ook daar werden vragen over gesteld en het is me altijd bij gebleven wat Camilla vertelde over hoofdinspecteur Bertil Mellberg. Dit personage is onbekwaam, lui en verstoord eerder een onderzoek dan dat ze wat aan hem hebben bij de politie. Na het schrijven was Camilla toch wel een beetje bang dat ze overdreven had en hem ongeloofwaardig had gemaakt. Tot ze tot haar verbazing meerdere brieven ontving van mensen die hun baas of collega in Mellberg herkenden...

Als ik nu ook in Leeuwentemmer Mellberg weer zie stuntelen moet ik daar met een glimlach aan terug denken. Mellberg is een personage dat in de loop van de boeken goed is uitgewerkt en waar ik graag over lees. Hij is inderdaad lui en als je met hem samen moet werken word je knettergek van frustratie. Maar soms verrast hij je als lezer en hij is één van de liefste opa's van de wereld.
En niet alleen Mellberg maar ook de andere personages hebben zich in de loop van de boeken ontwikkeld. Je kent hun achtergronden en hun sterke en zwakke kanten en ze worden vertrouwd en gaat om ze geven. Ieder nieuw boek is wat dat betreft dan ook een feest van herkenning. En steeds weer, ook deze keer, wil ik meer over ze lezen en baal ik dat het boek uit is. Tegelijkertijd word je in de boeken en ook in Leeuwentemmer op het puntje van je stoel gezet van spanning en nieuwsgierigheid naar wie de moordenaar is.

Leeuwentemmer
Patrik en Erica hebben hun handen vol aan het combineren van hun werk en de zorg voor hun drie jonge kinderen. Erica is begonnen met het schrijven van een nieuw boek. Ze onderzoekt een oude zaak, een familietragedie, die eindigde met de dood van de echtgenoot. Patrik en zijn team zijn bezig met de vermissingszaak van een jong meisje. Victoria was verdwenen zonder een spoor achter te laten en de politie heeft nog geen spoor van haar kunnen vinden. Ook in andere districten zijn meisjes verdwenen. De zaak komt in een stroomversnelling wanneer Victoria gevonden wordt. Ze blijkt zo gruwelijk mishandeld te zijn dat zelfs het doorgewinterde team van Patrik er beroerd van wordt.
Patrik vermoedt een verband met de andere verdwijningen en start een groots onderzoek. Waarom zijn juist deze meisjes verdwenen? Waarom heeft niemand iets gezien? En is er op een of andere manier een verband met de oude zaak waar Erica aan werkt? Het gaat er steeds meer op lijken dat het verleden zijn schaduw werpt op het heden.

Als fan van de boeken van Camilla Läckberg kan het me niet zijn ontgaan dat het aantal moorden per hoofd van de bevolking in het kleine stadje wel ongewoon hoog ligt. Maar wat mij betreft is het iets wat bij de serie hoort. Net als het feit dat Erica altijd haar neus in de politiezaken van Patrik steekt en meewerkt aan het onderzoek.
Net als in haar andere boeken lopen er verschillende verhalen in het heden en verleden door elkaar. Het verhaal wordt in korte hoofdstukjes verteld vanuit veel verschillende perspectieven. Zo komen natuurlijk Erica en Patrik voorbij, net als een flink aantal andere vertrouwde personages. Maar er zijn ook flink wat nieuwe personages vanuit wie het verhaal verteld wordt. Zoals onder andere het broertje en de vriendin van Victoria en de dierenarts van het stadje en zijn familie.
Het moet je wel liggen dat er constant gewisseld wordt van perspectief en er veel personages voorbij komen. Mij is het prima bevallen. Zo zag ik het verhaal van alle kanten en doordat er snel van perspectief gewisseld wordt zijn alle verhalen goed te volgen.

Vanaf het eerste moment word je in het boek getrokken. Zowel de verdwenen meisjes als het onderzoek van Erica maken je als lezer nieuwsgierig. En het verder lezen over de dagelijkse beslommeringen van Patrik en Erica is ook genieten. Er is veel aandacht voor wat er in het leven van deze mensen gebeurt. Ook voor de gewone dingen zoals een stampende peuter. Hierdoor gaan ze meer leven en zijn voor mij een belangrijk onderdeel van de charme van dit boek.

Het biedt ook een nodig tegenwicht voor de gruwelijkheden in het boek. Zowel lichamelijk als geestelijk hebben mensen het in dit boek zwaar te verduren. Familiegeheimen, jaloezie en een seriemoordenaar (die waarschijnlijk uit de buurt komt) zorgen er voor dat de spanning hoog oploopt en uiteindelijk escaleert.
Patrik en zijn team hebben er een zware klus aan om alle losse eindjes aan elkaar te knopen en de dader te vinden.
Tijdens het lezen krijg je wat aanwijzingen en informatie, waardoor je mee gaat denken over motieven, mogelijkheden en schuldigen. Maar het blijft gissen tot het laatste stuk van het boek.
Wat uitwerking en plot betreft is er niets mis met het einde. Wat mij betreft had het iets anders gemogen maar in verband met spoilers zeg ik daar niets over.

Camilla Läckberg heeft in dit boek weer laten zien dat ze een uitstekende mix neer kan zetten van "gewone" persoonlijke relaties en een gruwelijk misdaadverhaal. Ze kan op sublieme wijze weergeven wat de drijfveer van de diverse personages is, hoe iemands verleden, karakter en zelfs toevallige gebeurtenissen kunnen bepalen wat er in je leven gebeurt en hoe je daar mee omgaat.

Titel:Leeuwentemmer
Auteur:Camilla Läckberg
Uitgever:Ambo Anthos