Gelezen : Alles is zoals het zou moeten zijn

Een voorspelbaar verhaal dat me niet wist te raken
Februari is de eerste maand dat ik één van de boeken van mijn Elly's Choice abonnement lees en bespreek. Deze maand koos ik voor het boek Alles is zoals het zou moeten zijn van Daphne Dekkers.
Dit boek verscheen in 2012 en is haar eerste roman, of zoals ze het zelf omschrijft, een literaire komedie. Ik had nog nooit eerder iets van haar gelezen al wist ik wel dat ze columns, kinderboeken en boeken over moederschap geschreven had. Vooral over de boeken over moederschap hoorde ik veel positieve reacties. Met name de humor en de herkenbaarheid werden genoemd als sterke punten. Over Alles is zoals het zou moeten zijn las en hoorde ik hele wisselende reacties. De meningen over dit boek waren sterk verdeeld.
Een goede reden voor mij om juist dit boek te kiezen en eens te kijken wat ik ervan zou vinden.

Alles is zoals het zou moeten zijn
Iris, de hoofdpersoon, vertelt haar verhaal in de ik vorm. Haar eerste zin is Alles is zoals het zou moeten zijn. Ze zweeft dan ook op een roze wolk van geluk. Niet alleen is ze net bevallen van een gezonde zoon maar haar grote liefde Pieter gaat haar zo ten huwelijk vragen. Tenminste dat denkt ze, want hij stelt een totaal andere vraag. Hij wil weten of hij wel de vader is.

Dat is de start voor het verhaal van Iris die alleen komt te staan met haar kind wanneer Pieter er vandoor gaat met zijn co-assistente. De verhaallijn is vrij voorspelbaar en weet niet te verrassen.
Iris wil wanhopig Pieter terug, komt in gênante situaties terecht en gaat voorzichtig weer daten. Een ontmoeting met Douwe leidt tot een vriendschap of zelfs meer? Of komt Pieter toch terug? Ook de vaak aanwezige goede vriendinnen en lastige moeder ontbreken niet in het verhaal.

Daar is wat mij betreft niets mis mee, mits daar genoeg tegenover staat. Maar in dit boek was dat helaas niet het geval.
Het verhaal en de personages wisten me niet te boeien of te raken. De stijl van vertellen kwam wat oppervlakkig en dramatisch over. Daphne Dekkers weet heel plastisch en nuchter van alles te bespreken: van sex en bevallen tot babyperikelen. Dit is iets dat in een column waarschijnlijk erg goed werkt maar in het boek kwam het wat mij betreft niet tot z'n recht. Misschien als het wat minder had overheerst dat het dan wel een extra toevoeging aan het boek was geweest.
De humor in het boek vond ik slechts bij vlagen grappig. Vaak was het wat flauw of vond ik het niet echt in het verhaal passen. Regelmatig gebeurde het dat ik dacht: dit is leuk bedacht maar weet me toch niet te laten glimlachen of meeleven.

Aan dit boek heb ik weinig leesplezier beleeft en ik schaar me dan ook bij de groep die niet onder de indruk is van het boek. Dat meningen verschillen blijkt wel uit het feit dat dit boek ook regelmatig vijf sterren krijgt bij recensies.


Boekbeschrijving Elly's Choice

‘Iris?’
‘Ja schat?’
Hij begint te hakkelen.
‘Iris… ik, eh… ik wil je iets belangrijks vragen…’
Er springen zachte tranen in mijn ogen, want ik weet dat ik me dit moment mijn hele leven zal herinneren. De baby, het aanzoek…
Alles is zoals het zou moeten zijn.
Ik begin alvast met ja te knikken… ja, ja, ja!
Dan haalt Pieter diep adem en zegt:
‘Weet je zeker dat dit kind van mij is?’

Alles is zoals het zou moeten zijn is het enerverende en humoristische romandebuut van Daphne Deckers

Iris Vandenberg heeft het prima voor elkaar. Ze is eindredacteur bij een hip productiebedrijf, de liefde van haar leven Pieter heeft een goedbetaalde baan als arts en als kers op de taart is haar droomwens om kinderen te krijgen in vervulling gegaan: ze is zwanger. Ineens wordt alles anders als Pieter haar vlak na de bevalling verlaat om met een jonge collega ontwikkelingswerk in Afrika te gaan doen. Daar zit ze, bijna dertig, in een te groot huis met een baby, een kwijlende hond, zwangerschapskilo’s en flinke concurrentie op haar werk. Met hulp van haar beste vriendinnen, haar moeder en een niet onaantrekkelijke hondenuitlater probeert ze zichzelf beetje bij beetje weer op het liefdespad te krijgen, maar dat gaat niet vanzelf…"


Boekgegevens
Titel:Alles is zoals het zou moeten zijn
Auteur:Daphne Deckers
Uitgever:Overamstel
Verschenen:2012
ISBN:978904881667

Labels: