Voorbespreking Gala van het Fantastische Boek

Al weken lang wordt er op Facebook volop gesproken over het eerste Gala van het Fantastische Boek. En werd er vanuit de organisatie steeds meer bekend gemaakt over dit nieuwe gala.

Vragen over wie er naar het gala ging, welke auteurs er zouden komen en hoe het programma eruit zou gaan zien vlogen over het internet. Om al snel gevolgd te worden (met name door de dames) met "Wat moet ik aandoen?". Kledingtips en enthousiasme over nieuwe aankopen werden volop geplaatst en door mij graag gelezen. Zelf was ik ook aan het peinzen wat ik aan zou doen en of ik zou gaan winkelen  Uiteindelijk besloot ik toch maar eens te gaan kijken of ik iets leuks kon vinden en ging op pad naar het winkelcentrum. Al snel merkte ik dat mijn stevige schoenen, waar ik vanwege mijn gezondheid meestal op loop, beslist niet samen gaan met een vlot jurkje. Natuurlijk wist ik dat wel maar zo in het pashokje kijkend in de spiegel viel dat toch extra op. Met weemoed dacht ik aan de torenhoge hakken die ik eens in de kast had staan. Na mezelf eens ferm toegesproken te hebben ben ik verder gaan winkelen en vond een vlotte zwarte lange rok. Met wat hulp van de verkoopster vond ik ook een bijpassend shirt en een mooie oranje omslagdoek (Thuis heb ik meteen oranje nagellak bij mijn dochter gebietst). Platte schoenen had ik nog staan dus ook ik melde op Facebook mijn kledingperikelen over het Gala. Hier kwamen diverse reacties op waarvan ik er om één erg moest lachen. Een vriendin vroeg zich bezorgd af of ik hier ook gewoon mijn stevige bergschoenen onder aan ging doen. Ze was zeer opgelucht dat ik hiervoor een paar elegante ballerina's heb staan.

Dat het kiezen van kleding een hot topic is op het moment blijkt wel uit het artikel op het blog en op Facebook van Lisette Jonkman. Zij laat haar lezers kiezen uit een aantal jurken en heeft foto's met diverse outfits gepost.

Niet alles ging over de kleding zo was bijvoorbeeld ook te lezen dat:

Cocky van Dijk komt signeren maar helaas nog niet het tweede deel van Drakenzieler bij zich heeft. Op 25 april, op Elfia, wordt het boek gepresenteerd. Een boek waar zowel mijn zoon Kevin als ik naar uit zien.

Op 25 april, na lang wachten, komt deel 5 uit van De kronieken van Ulriach de Waanzinnige. De eerste vier delen die auteur Atalanta Nèhmoura schreef vond ik erg goed. Speciaal is ook dat zij de hele wereld en alle karakters tot in de kleinste details uitgewerkt heeft. Slechts een deel hiervan is terug te vinden in haar boeken maar als lezer krijg je wel heel goed mee dat alles klopt.

Joris van Leeuwen / J. Sharpe ook komt signeren. Zijn nieuwe boek Gebroken Geheugen is dan nog niet uit maar hij neemt wel alvast flyers mee. En hij deelde vandaag de trailer van het boek.


De organisatie van het Gala melde vandaag dat de uitreikingsceremonie vol zit, maar dat het middagprogramma en het feest na de uitreiking nog wel vrij toegankelijk zijn. Er stond op Facebook ook alvast een foto (zonder namen) van de trofeeën die morgen uitgereikt gaan worden.
Jeroen en ik gaan er morgen heen en hebben deze keer een heuse perskaart omdat het verslag van deze dag ook op Fantasywereld geplaatst wordt.

We kregen een officiële mail met Beste fotografen en mensen van de pers. Het zou fijn zijn als u om 18.30 aanwezig wil zijn voor een korte persbriefing. Daar krijgt u ook uw perskaart. We hebben verzorgd dat de pers aan de kop van de rode loper wordt geplaatst, bij de ingang van de ceremoniezaal ...... Bekende auteurs die komen zijn onder meer Paul van Loon, Charles den Tex, Lisette Jonkman, Thomas Olde Heuvelt, Adrian Stone, Auke Hulst, Judith Visser en Tais Teng. Maar ook vele andere fantasy- en sciencefiction schrijvers zullen over de rode loper gaan.

Ik heb er ontzettend veel zin in. Het is een uitgebreid programma waar ik zoveel mogelijk van mee wil maken.

Het programma ziet er zo uit:

Middagprogramma
Voor de mensen die liever zelf de pen ter hand nemen is er van 15.15 tot 16.15 een schrijfworkshop door Marcel van Driel

Avondprogramma
Tot morgen...

Labels: