Blogtour: De vrouw in de spiegel

Voor A.W. Bruna doe ik mee aan de blogtour van De vrouw in de spiegel. Het is het eerste boek dat ik lees van Kim Moelands, maar ik had wel al enthousiaste verhalen gehoord over haar boeken. Toen mij gevraagd werd of ik mee wilde doen aan de blogtour aarzelde ik dan ook geen moment. Ik was erg nieuwsgierig naar dit boek en werd zeker niet teleurgesteld.
De andere bijdrages aan de blogtour zijn hier te lezen.

Kim Moelands (Goirle 1975) is de auteur van twee autobiografische romans. Ademloos en Grenzeloos, en de thrillers Weerloos en Verdieping X. Ze was tweemaal jurylid van de Gouden Strop en werkte jarenlang voor de boekenwebsites Crimezone en Ezzulia.
Voor dit boek heeft Kim zich laten inspireren door een waargebeurde zaak.
Op 19 april presenteert zij haar boek in de Literaire Thrillersalon.

De vrouw in de spiegel
Zuivelbedrijf Latté ontvangt een dreigbrief waarin tweehonderdduizend euro wordt geëist. Het bedrijf neemt de poging tot afpersing niet serieus, ze zitten immers midden in reorganisatie. Bij iedere ontslagronde ontvangen ze wel loze bedreigingen dus ook deze keer verwachten ze geen problemen. Tot twee weken later het eerste slachtoffer valt door spijkers in een pak yoghurt.
In een nieuwe brief dreigt de afperser om de volgende keer nog meer schade aan te richten als het bedrijf niet met het geld over de brug komt.

Deze nieuwe serie is een schot in de roos, spannend , intrigerend en een dijk van een hoofdpersoon.
Met tegenzin schakelt het bedrijf de politie in. Ze lijken meer geïnteresseerd te zijn in de schade aan hun bedrijf dan in het lot van de slachtoffers.
Brigadier Tess Westerhout, die de zaak toegewezen krijgt, heeft weinig begrip voor de houding van het zuivelbedrijf. Slechts met tegenzin stemt ze toe om de zaak voorlopig niet openbaar te maken om paniek te voorkomen.
Tijdens het onderzoek komt Tess op het spoor van Charlie 'de Rat' Zwols, die een straf uitzit voor een eerdere afpersingszaak. Charlie kan Tess en haar collega Vincent verder helpen maar wil daar wel wat voor terug. Dit is het begin van een gevaarlijk kat en muis spel tussen Charlie en Tess. Een spel waarbij Charlie in het voordeel lijkt te zijn. Niet alleen heeft hij antwoorden die Tess wil weten, hij weet ook angstaanjagend veel over het privéleven van Tess.
Terwijl Tess en collega's alles op alles zetten om deze zaak op te lossen krijgt ze ook privé de nodige problemen die haar aandacht opeisen.

Tess Westerhout: Een personage waar je meer over wil lezen
In het dankwoord aan het einde van het boek schrijft Kim Moelands: En tenslotte, al mijn lieve lezers. Het is een feest om voor jullie te mogen schrijven! En Tess?
Haar verhaal wordt vervolgd.
En dat is goed nieuws, want in het privé leven van Tess zijn nog genoeg mysteries en problemen waar je als lezer meer over wil weten. Bovendien heeft Tess mijn lezershart gestolen door de warme en levensechte manier waarop ze neergezet wordt. Zowel privé als op haar werk krijg je tijdens het lezen het gevoel dat Tess best wel eens echt zou kunnen bestaan.
Tess is moeder van de 15 jarige Kevin waar ze heerlijk mee kan botsen zoals dat in veel gezinnen ook gebeurt. Ze is kort door de bocht, ongedurig en impulsief, wat haar zo nu en dan in de problemen kan brengen. Maar ook vriendelijk, warm en gewoon echt zichzelf.
Wanneer Tess in het boek in discussie gaat of zich ergens over opwindt springen de woorden dan ook van de pagina's af van zo levendig wordt dit beschreven.

De schrijfstijl is dan ook erg prettig te noemen, het leest erg vlot. Met korte en krachtige zinnen worden personages, sfeer en situaties neergezet.

Geduld wordt beloond
Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld waarbij Kim Moelands steeds een andere sfeer weet op te roepen.
Eén van de verhaallijnen gaat over Elisabeth, een getraumatiseerde vrouw die door haar man is verlaten. Tijdens het lezen voel je een wat sombere neerslachtige sfeer.
Wanneer Tess in gesprek gaat met informant Charlie bekruipt je een geheel ander gevoel. Het is creepy en doodeng hoe die man haar bespeelt met de informatie die hij heeft over haar thuissituatie.
Er zijn nog meer verhaallijnen in het boek waaronder die van de afperser. In het begin van het boek lijken ze niets met elkaar te maken te hebben. Maar de geduldige lezer wordt beloond want op het eind past alles perfect in elkaar.
Hoewel ik alle gebeurtenissen met interesse volgde had ik in het begin toch al meer over Tess willen lezen. De start was intrigerend en las vlot maar door alle informatie en verhaallijnen werd ik nog niet helemaal het verhaal in getrokken en was er wat weinig vaart in het verhaal.
Tegen de helft van het boek zat ik totaal in het verhaal en had moeite om het boek weg te leggen. Ik was in de ban geraakt van Tess en ging meeleven met haar privéleven en meedenken met haar onderzoek. Echt duidelijke verbanden kon ik nog niet zien maar ik kreeg wel vermoedens en ging in gedachten mee puzzelen om de afperser te ontmaskeren. Opeens, mede door de titel van het verhaal vermoedde ik wie de dader was.
Het was nu de vraag of ik het goed had waardoor ik snel door wilde lezen. Bovendien waren er ook allerlei interessante ontwikkelingen in het leven van Tess die mijn aandacht gevangen hielden. En waarover ik in het volgende deel meer hoop te lezen.


Boekgegevens
Titel:De vrouw in de spiegel
Auteur:Kim Moelands
Uitgever:A.W. Bruna
Verschenen:7 april 2015
ISBN:9789400505766

Labels: ,