Blogtour: Het meisje in de trein - Paula Hawkins

Voor uitgeverij A.W. Bruna doe ik mee aan de blog tour van Het meisje in de trein van Paula Hawkins.
Nadat het boek in Engeland en Amerika een groot succes is gebleken, gaat het boek nu proberen ook Nederland te veroveren. Op 6 mei is het boek hier verschenen. Ik heb geprobeerd om ondanks de jubelverhalen uit het buitenland toch blanco aan het boek te beginnen. Het is wat mij betreft veel fijner lezen om zo aan een verhaal te beginnen en zelf een mening te vormen. Bovendien blijven smaken verschillen en is het me al meerdere keren gebeurd dat ik een succesvol boek helemaal niet zo goed vond, of dat het me minder aansprak.
Bij dit boek kan ik zeker begrijpen waar het enthousiasme vandaan komt, ik geef het dan ook 4 sterren.


Paula Hawkins groeide op in Zimbabwe en verhuisde in 1989 naar Londen. Ze werkte 15 jaar als journalist en schreef eerder vier luchtige romans onder het pseudoniem van Amy Silver. In een interview met haar las ik dat ze merkte dat haar boeken steeds donkerder van toon werden.
Quote "I find writing the darker side, writing tragedy, a lot easier than writing happiness."
Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze een thriller ging schrijven.
De psychologische thriller Het meisje in de trein is het thriller debuut van Paula Hawkins. Haar overkwam waar de meeste auteurs alleen maar van dromen: In slechts drie maanden tijd werd de grens van meer dan twee miljoen verkochte exemplaren wereldwijd bereikt.

De filmrechten van het boek zijn inmiddels verkocht aan Dreamworks. Actrice Gwyneth Paltrow heeft in recente interviews zelfs al gesolliciteerd naar de hoofdrol.



Het meisje in de trein, Je kent haar niet. Maar ze weet precies wie jij bent.
Nadat het huwelijk van Rachel en Tom voorbij was is het leven van Rachel een puinhoop geworden. Ze kan maar niet accepteren dat Tom met een ander getrouwd is en zelfs een kind heeft. Rachel heeft zichzelf verwaarloost en is aan de drank geraakt. Zo erg zelfs dat ze black-outs heeft waarna ze zich niet meer kan herinneren wat ze in die periode gedaan heeft. Aan de boze reactie van Tom te merken is één van de dingen die ze doet hem bellen en stalken. Haar baan is ze kwijt door haar alcoholgebruik. Maar om de schijn op te houden tegenover haar vriendin / huisbaas doet ze dagelijks alsof ze naar haar werk gaat. Iedere dag gaat ze met de trein naar Londen en iedere dag staat de trein even stil op dezelfde plek. Het is vlakbij het huis waar ze met Tom gewoond heeft. Maar naar dat huis wil ze niet kijken. Rachel kijkt elke ochtend naar het huis waar een stel op hun terras ontbijt. Ze heeft ondertussen het idee dat ze het stel persoonlijk kent. Hun leven is in haar ogen perfect, het is zoals haar leven ooit was.
Op een dag ziet ze iets schokkend als ze het stel bespiedt. Dit verandert alles voor Rachel want de volgende dag blijkt de vrouw vermist te zijn. Rachel raakt geobsedeerd door de zaak en wil het mysterie oplossen. Ze stapt naar de politie met haar verhaal maar wordt door haar alcoholprobleem niet serieus genomen. Toch blijft ze zich in de vermissing vastbijten en raakt hierdoor verstrikt in de gebeurtenissen die volgen en bij de levens van iedereen die erbij betrokken is. Of dit verstandig is en of ze de gevolgen kan overzien is dan nog maar de vraag.

Rachel, Megan en Anna.
Drie vrouwen vertellen in de ik-vorm hun verhaal. Iedere keer in korte stukjes op de momenten dat Rachel in de ochtend en avond in de trein zit.
Rachel start in het heden, ze vertelt over haar treinreis, haar privéleven, en haar fascinatie voor het gelukkige stel. Ze komt triest, eenzaam en in de war over, haar verhaal is dan ook behoorlijk deprimerend.
Het tweede verhaal is van Megan, de vermiste vrouw, en speelt 1 jaar eerder. Megan komt in het begin redelijk gelukkig over en de sfeer in deze verhaallijn is dan ook prettiger. Maar schijn bedriegt.
Als lezer ontdek je dat beide vrouwen op het punt van instorten staan en een gevaar vormen voor zichzelf en misschien ook anderen. Moeiteloos weven de verhalen zich in elkaar, verbanden worden (deels) zichtbaar, gebeurtenissen ontrafelen zich en geheimen worden onthuld. Maar ook nieuwe vragen worden opgeroepen. Tijdens het lezen ga je meedenken en mee puzzelen om te ontdekken wat er met de vermiste vrouw is gebeurd en om er achter te komen wat Rachel deed tijdens haar black-outs.
Het is intrigerend als ook later in het boek Anna, de vrouw van Tom, aan het woord komt. Ik vroeg me af wat zij aan het verhaal toe zou voegen en of de auteur hier nog een addertje onder het gras had zitten. Zouden hier nog nieuwe onthullingen komen? Of wordt het vertelt om meer diepgang te geven?
Dat bevalt me goed wanneer ik zó in het boek zit dat ik vragen ga stellen en mee ga denken. Halverwege begon ik steeds meer mee te puzzelen met de kleine hints die de auteur gaf. Wat er voor zorgde dat ik twee verdachte personages op het oog had. En later er van overtuigd was dat ik wist hoe het zat. Iets te vroeg naar mijn zin, zeker omdat ik het goed had.

Door de wisselende verhalen leer je de personages en de mensen om hen heen kennen. Zoals ook Tom, de man van Rachel, en Scott, de man van Megan. Ondanks dat drie vrouwen vertellen leest het als een doorlopend verhaal. Tegen het einde zijn de lijnen bij elkaar gekomen. De verhalen wisselen elkaar nu snel af en weten veel spanning op te roepen. Het is zenuwslopend en spannend want het kan nog op meerdere manieren af gaan lopen.
Er volgt een sidderend en ontluisterd einde dat tegelijk ook ontroerend is.

De epiloog vond ik erg mooi geschreven en bovendien vond ik het prettig om nog het een en ander over personages te lezen.

Kortom
Het meisje in de trein is een sterk psychologisch verhaal over geheimen, relaties, vertrouwen en het omgaan met trauma's. Het deel van het verhaal over de vermissing en het opsporen van Megan is spannend maar komt wat langzaam op gang.
Rachel is een interessant en erg complex personage dat in het begin mijn meelijden en begrip wist op te roepen. Later irriteerde ze me met haar gedrag en obsessie, om daarna toch weer bewondering op te roepen voor haar kracht. Rachel boeit en trekt het verhaal. Ze is misschien vaak onhandig of onredelijk maar haar gevoel en standpunten weet ze duidelijk over te brengen. En als lezer mag je het stom vinden, je begrijpt haar wel.


Boekgegevens
Titel:Het meisje in de trein
Auteur:Paula Hawkins
Uitgever:A. W. Bruna
Verschenen:mei2015
ISBN:9789400503885

Labels: , , ,