Afsluiting Leesmarathon

21 juni 2015 deed ik mee aan de millennium leesmarathon die AW Bruna organiseerde. Het verslag dat Thomas Spiekerman van AW Bruna schreef over deze dag kun je hier vinden.

De bloggers die meededen aan de marathon lieten de hele dag via Twitter en Facebook weten hoe het lezen vorderde. Dat bleek heel wisselend te zijn en ik zat wat tempo betreft in de middenmoot.
Het lezen ging langzamer dan ik verwacht had. Mijn leestempo is vrij hoog en ik had (jaren geleden) de serie al eens gelezen. Maar deel 1 heeft veel namen, veel informatie en er gebeurt van alles. Ik moest mijn aandacht er echt bij houden, bovendien vond ik het zonde om te snel te lezen. Het boek wist me net als de eerste keer weer helemaal vast te pakken en te boeien.

Een hele dag lezen klinkt heerlijk en dat is het ook wel. Maar in één dag proberen drie dikke pillen te lezen is toch best vermoeiend. Het was een uitdaging die bij voorbaat gedoemd was om te mislukken. Al snel werd de uitdaging dan ook om zo ver mogelijk in de serie te komen in slechts 24 uur. Aangezien er ook nog zoiets bestaat als nachtrust viel er direct al een flink deel van deze
24 uur af. In huis hoefde ik niets te doen omdat ik aan man en kids had gezegd dat ik een dag in staking ging. Gelukkig werd het prima opgenomen en werd er zonder mopperen van alles gedaan. En dat maakt zo'n dag ook weer extra leuk.

Om 00.00 wilde ik het voor gezien houden. Ik was ongeveer halverwege deel twee gekomen. Maar omdat er net van alles gebeurde in het verhaal heb ik toch nog even doorgelezen. Maandag heb ik ook nog veel gelezen want het boek moest uit. Ondertussen lagen er ook recensieboeken te wachten om te gaan lezen. Maar deel 3 trok aan me en ik wilde verder met de serie.
Dus ben ik deel drie gaan lezen, deze keer wel in turbo stand. Van dit boek kon ik me nog het meeste herinneren dus snel lezen was nu geen probleem.

Ook de tweede keer vond ik het een fantastische serie. Het lezen heeft iets verslavends, wanneer je eenmaal begint kun je niet meer stoppen. Je raakt in de ban van de personages en alle gecompliceerde intriges. Ik heb dan ook gemengde gevoelens over het volgende deel: Wat ons niet zal doden - David Lagercrantz dat 27 augustus 2015 verschijnt.
Wat kan dit deel nu nog toe gaan voegen aan de serie? Lisbeth en Michael hebben al heel veel meegemaakt, dus hoe kunnen ze overtuigend weer van alles op hun pad krijgen? En beide personages zijn toch iets veranderd door alle gebeurtenissen en omdat ze ouder worden. Kan de auteur daar wel mee uit de weg?
Wordt het weer een intens gecompliceerd verhaal? Dan past dat vast niet in één boek.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar het volgende deel maar heb dus ook zo mijn bedenkingen.
Wat ook niet helpt is dat het boek door een andere auteur geschreven wordt. Geen kleine opgave om in de schoenen van meester verteller Stieg Larsson te stappen.

Zeker ga ik Wat ons niet zal doden lezen.
Op de site van AW Bruna vond ik deze beschrijving van deel 4. Klinkt weer goed.

Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander zijn terug!

Hij is een charmante man, een kritische journalist van middelbare leeftijd, en uitgever van het beroemde en beruchte tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde vrouw met piercings en tattoos én ze is een computerhacker van wereldklasse. In Wat ons niet zal doden kruisen Mikaels en Lisbeths wegen opnieuw en gaat hun verhaal van Stieg Larssons Millennium-serie verder.

Het tijdschrift Millennium heeft nieuwe eigenaren gekregen. Boze tongen beweren dat Mikael Blomkvist zijn beste tijd heeft gehad. Lisbeth Salander is rusteloos. Ze neemt risico’s die ze normaal gesproken zou vermijden. Als Blomkvist een telefoontje van ene professor Frans Balder krijgt, hoopt hij met deze informatie de scoop te hebben die hijzelf en Millennium zo hard nodig hebben. Balder is een autoriteit op het gebied van kunstmatige intelligentie en zegt zeer gevoelige informatie te hebben over de Amerikaanse inlichtingendiensten. Hij voelt zich bedreigd en heeft haast om zijn verhaal te doen. Ook blijkt hij contact te hebben gehad met Lisbeth. Nog een reden voor Blomkvist om Balder op te zoeken. Maar de ontmoeting loopt niet zoals gepland...

Labels: