Gelezen: Dichtgedachten - Martin Gijzemijter

20 juni 2015 presenteerde Martin Gijzemijter zijn eerste gedichten bundel Dichtgedachten. Ik kon hier helaas niet bij zijn maar ontving wel een recensie exemplaar van deze prachtige bundel.

Dichtgedachten bevat een selectie gedichten die Martin iedere dag op zijn Facebookpagina 
plaatst en een aantal gedichten die speciaal voor deze bundel geschreven zijn.
Ongelofelijk wat de impact kan zijn van slechts vier dichtregels.
In het voorwoord schrijft Martin over het overlijden van zijn moeder en het verdriet en onmacht dat hij voelde. Hieruit ontstond zijn roman Dansen met herinneringen. Het schrijven gaf hem de kracht en de inspiratie om wat hij destijds voelde om te zetten in woorden.
En deze woorden wil hij delen met de wereld zodat het misschien mensen kan steunen die worstelen met emoties, die op zoek zijn naar woorden die invulling geven aan die verschrikkelijke leegte.
Aan het einde van het boek staan de eerste twee hoofdstukken van Dansen met Herinneringen. Een boek dat ik absoluut wil lezen.

Dichtgedachten is een hardcover boek in een prettig formaat dat je makkelijk mee kunt nemen als je daar behoefte aan hebt. De cover is zwart met gouden opdruk, mooi en stemmig. Toch had het van mij wel iets van kleur erin mogen hebben.
Het papier is luxe en er staat steeds een getekende letter van het eerste woord van het gedicht op de ene pagina en daarnaast een gedicht. Deze mooi uitvoering van het boek vind ik perfect bij de sfeer van het boek passen. Het is een boek dat kan troosten, dat een bijzonder cadeau is om te geven of om te krijgen. Deze uitvoering voegt daar wat mij betreft wat aan toe.

Dichtgedachten wordt op de site van Martin Gijzemijter heel treffend beschreven. Het dekt precies de lading die het boek tijdens het lezen het lezen bij me op riep
De bundel Dichtgedachten bestaat uit troost en hoop en levenslessen verpakt in gedichten van vier regels per keer. Of het nu gaat om geestelijke steun, herkenbaarheid een positieve boodschap of zelfs een relativerende dreun: Dichtgedachten bevat het allemaal.

De mooie uitvoering en de warme woorden in het voor- en nawoord voegen zeker wat toe, maar de kracht van het boek ligt in de gedichten.
Het is ongelofelijk hoeveel er gezegd kan worden in slechts vier zinnen. De gedichten zijn een krachtige mix van verdriet en positiviteit. De gedichten weten op verschillende manieren te raken zodat ze een scala aan emoties oproepen. Er waren gedichten die me lieten glimlachen, die ik mooi vond en die me raakten. Sommige kwamen binnen met een klap door de herkenbaarheid zoals het eerste gedicht:


Nooit geloofde ik in de hemel, 
Dat er iets is waarheen je gaat. 
Maar nu ik jou voorgoed moet missen, 
Hoop ik oprecht dat ze bestaat. 

Tijdens het lezen had ik papier naast me liggen om de gedichten op te schrijven die het meeste indruk maakte. Zodat ik dat in mijn recensie kon vermelden, maar het werden er teveel om op te noemen. Het zijn kleine gedichten met een grote impact. Kracht en hoop, compleet in een notendop.
Wat me ook diep wist te treffen in het boek is dat er plaats is voor verdriet en rouwen. Niet alles wordt bedekt met de mantel der liefde en tijd. Rauw verdriet mag er zijn en krijgt een eigen plek en die erkenning wil denk ik iedereen die een geliefde verloren heeft. Zoals dit gedicht:

Ik zou je zo graag zeggen, dat ik me red zonder jou.
Dat ik met pijn en heel veel moeite aan een nieuwe toekomst bouw.
Dat in de verte, door m'n tranen licht gloort aan de horizon.
Ik loog als ik het zeggen zou maar ik wilde dat het kon.

Een absolute aanrader en ik denk zeker dat dit boek mensen kan steunen en troosten.

Een volgende bundel is al in de maak en zal in november 2015 verschijnen. Dichtgedachten bevat veel gedichten over rouw en verlies omdat dat is hoe deze gedichten zijn begonnen. Gaandeweg gaan de gedichten die Martin schrijft steeds meer ook over het leven, vriendschap en kracht. Wat de samenstelling van de tweede bundel wordt is dan ook nog niet bekend.


Boekgegevens
Titel:Dichtgedachten
Auteur:Martijn Gijzemijter
Uitgever:MaG Entertainment
Verschenen:Juni 2015
ISBN:9789082390308

Labels: