Gelezen: Stof & Schitteringen van Kelly van der Laan

Op Elfia 2014 raakte ik bij de stand van Zilverbron/Zilverspoor in gesprek met Kelly van der Laan, de auteur van het fantasyboek Stof & Schitteringen. Wat ze vertelde sprak me zeer aan dus heb ik het boek gekocht. Het duurde bijna een jaar voordat ik het boek gelezen had. Niet omdat mijn interesse weg was maar omdat ik ook nog veel recensie boeken had om te lezen.
Toen ik met Jeroen in juni naar Elfia 2015 ging was het erg leuk om Kelly weer te ontmoeten. We raakten in een geanimeerd gesprek over Stof en Schitteringen.
Een van de gespreksonderwerpen was de combinatie van wetenschap en magie die in het boek gebruikt wordt. Dat vind ik fascinerend en erg goed gedaan, zeker omdat het in boeken vaak niet zo goed naast elkaar bestaat. Of zoals Kelly het zelf omschreef: Het is een wereld waar magie net zo gewoon is als wetenschap voor ons, en waar magie gebruiken net zo vanzelfsprekend is als het aanzetten van een koffiezetapparaat voor ons.

De wereld van Stof & Schitteringen is een gewone wereld die erg bekend voorkomt en tegelijk heel anders is. Mensen kunnen voor veel geld snel en ver reizen, maar er wordt ook gebruikt gemaakt van auto's en motoren. Iedereen heeft hier een magisch potentieel waarbij er via een soort Cito toets berekend wordt wat je score is. Zit je laag dan wordt er op je neergekeken, gemiddeld is prima als je zorgt dat je niet opvalt. Mensen met hoge scores worden met argwaan bekeken en worden zelfs beperkt door de autoriteiten. Terecht? Dat is één van de vragen waar het boek om gaat. Door de ogen van de argeloze en jonge Joy, met bijna geen magie, kijk je mee naar de wereld van mensen met macht en hun tegenstanders.


Na het lezen was ik wat dubbel in wat ik nu van het boek vond. Enerzijds erg onder de indruk en zeker van plan om het tweede deel te gaan lezen. Anderszijds waren er toch wat punten waar ik moeite mee had.
Naar mijn mening was het verkeerde personage tot hoofdpersoon gekozen. Het boek start met een wervelende en pakkende proloog die in de ik vorm wordt verteld. Sirka heeft net als haar broer ongekende krachten en vertelt over het kristal dat haar familie gemaakt heeft. Een kristal zo machtig dat het achter slot en grendel opgeborgen wordt en de reden waarom de macht van magiërs aan banden wordt gelegd. Sirka vertelt over zichzelf en over de wereld waarin ze leeft. Ze weet je aandacht vast te houden en is een krachtige persoonlijkheid.
Helaas begint daarna het boek pas echt. Het is twee jaar later en de hoofdpersoon is Joy. Ze heeft niet veel magisch talent en bij toeval wordt ze betrokken bij het kristal. En hoewel de belevenissen van Joy niet oninteressant zijn vallen ze toch wat in het niet na de proloog met Sirka.
De verhalen komen op een prima manier samen maar, de rol van Sirka had van mij veel groter mogen zijn.

Kelly vertelde dat ze dit wel herkende van de reacties van andere lezers. Sirka heeft blijkbaar op veel mensen indruk gemaakt. Een ander punt was dat ik graag meer achtergronden zou willen lezen over deze wereld en over de oorlog die het land geteisterd heeft. Van Kelly hoorde ik dat er in deel twee meer informatie komt en ook meer over Sirka. Een reden dus om uit te zien naar deel twee.

Op Castlefest zal het tweede deel Bloed en Scherven voor het eerst te koop zijn. Ik ga dan langs om het boek te kopen en het te laten signeren. En wie weet kan ik bij Kelly nog wat informatie lospeuteren over deel drie…


Tekst achterkant 
De Lentagon; De ultieme fusie tussen wetenschap en magie. Een magische energieversterker, die voorspoed en welvaart had moeten brengen, maar in plaats daarvan een deel van de hoofdstad Parsia in de as legde. Omdat iedereen zich ervan bewust is dat dit wonder van Technologie in de verkeerde handen een gruwelijk wapen kan zijn, wordt de Lentagon achter slot en grendel opgeborgen. Dan gebeurt het ondenkbare en wordt de Lentagon door een stel terroristen gestolen.

Joy Harting, die zelf niet bijster magisch getalenteerd is, houdt zich niet zo bezig met de politiek rond de Lentagon. Dat verandert, als ze op de snelweg naar Mentorn haar duim opsteekt voor een lift. Vanaf dat moment wordt ze meegesleurd in een wilde klopjacht, met als inzet het krachtigste massavernietigingswapen dat ooit bestaan heeft. .....


Boekgegevens
Titel:Stof & Schitteringen
Auteur:Kelly van der Laan
Uitgever:Zilverbron
Verschenen:April 2014
ISBN:9789490767570

Labels: