Gelezen: Eet - Suzanne Hazenberg

Deze maand was het makkelijk kiezen welk boek van mijn Elly's Choice abonnement ik zou gaan lezen voor mijn blog.
De naam van Suzanne Hazenberg sprong er voor mij direct uit. Sinds ik al weer een tijdje geleden met veel plezier haar boek Thriller had gelezen was ik van plan om meer van haar te lezen. Dit was een mooi moment om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.

De stijl is totaal anders dan die van Thriller en de inhoud is behoorlijk gruwelijk. Niets mis mee als je hier van houdt, maar dit bleek dus een boek te zijn wat mij absoluut niet lag. Niet omdat het niet goed is maar omdat het lezen me vaak tegenstond en alles behalve leesplezier gaf.
De manier van schrijven is wat afstandelijk zodat de personages ook niet heel erg voor me gingen leven. En ook niet echt konden boeien ondanks de heftig gebeurtenissen waar ze mee te maken krijgen.

Het boek heeft erg korte hoofdstukken waarin de drie hoofdpersonen om en om aan bod komen. Dit is goed gedaan want je kunt alledrie de verhalen goed volgen en blijft betrokken bij wat er gebeurt. De sfeer en het taalgebruik is helemaal passend bij het personage waar het over gaat. Het contrast is dan ook groot en zet zo de personages Anouk, Marek en Mercedes goed neer.

Anouk heeft het goed en lijkt alles mee te hebben, maar diep van binnen is ze een erg onzekere vrouw. Ze heeft een eetstoornis maar zelf ziet ze dat niet waardoor ze ook de reacties van haar vriend en omgeving niet begrijpt. Ze wist regelmatig meelijden bij me op te roepen, vaak juist als ze zich onmogelijk gedroeg. Het duurt lang voordat er verband is met de andere verhaallijnen. En wat er daarna gebeurt zie je aankomen en geeft je tijdens het lezen echt de kriebels.

Mercedes kan alleen verweten worden dat ze jong en naïef is geweest. Doordat ze voor haar familie wil zorgen komt ze in handen van criminelen die haar dwingen tot prostitutie. Haar liefde voor haar zoontje spat er van af en is mooi om over te lezen. Haar verleden en wat haar overkomt is vreselijk en moet verteld worden om haar te begrijpen. Maar het leven hier is te uitgebreid verteld voor een boek dat al meerdere verhalen neerzet. Het verband tussen haar verhaal en dat van Marek wordt redelijk snel duidelijk. Ze krijgen met elkaar te maken en uiteindelijk ook met Anouk.
Toch duurde het mij wat te lang en had het boek ook geschreven kunnen worden met Mercedes in een bijrol.

Marek is totaal de weg kwijt en een eerste klas psychopaat. Hij heeft nog zo weinig menselijks dat hij weinig oproept. Zelfs niet als je over zijn verleden leest. Dit karakter blijft het meest op afstand en zijn daden roepen afschuw op.

Hoe de verhalen samen komen gaat mij te langzaam, wat er uiteindelijk gebeurt is wel goed opgebouwd. Het einde is wat abrupt, zeker als je bedenkt hoeveel tijd er aan de personages besteed is. Ik had graag nog wat meer over Anouk en Mercedes gelezen.

De titel past perfekt bij het verhaal en niet alleen door de eetstoornis van Anouk maar dat zou spoilers weggeven als ik daar meer over zeg.


Boekgegevens Elly's Choice
Een bloedstollende pageturner die je doet wankelen Suzanne Hazenberg verweeft in Eet de levens van drie mensen met totaal verschillende achtergronden. Als ze in Amsterdam bij toeval elkaars pad kruisen, heeft dat noodlottige gevolgen voor ieder van hen. Anouk is een studente personeelsmanagement met een eetstoornis. Haar obsessie voor gezond eten loopt de spuigaten uit en haar leven en relaties beginnen er steeds zwaarder onder te lijden. Marek, voorheen ganzenhouder in Polen maar nu een aan lager wal geraakte immigrant, begint sinds het overlijden van zijn moeder psychopathische trekken te vertonen. Mercedes, een jong Columbiaans meisje dat tegen wil en dank in de prostitutie terechtkwam, weet te overleven door haar liefde voor haar achtergelaten zoontje. Koste wat kost wil zij hem ooit weer in haar armen kunnen sluiten. Hun diverse achtergronden, stoornissen en trauma's komen samen in een zeer spannend en turbulent verhaal dat zich afspeelt in de Amsterdamse Pijp. Het lot brengt hen samen en ze zullen alle drie voor hun leven moeten vrezen.


Boekgegevens
Titel:Eet
Auteur:Suzanne Hazenberg
Uitgever:Ambo Anthos
Verschenen:April 2012
ISBN:9789041422187

Labels: