Interview met Cocky van Dijk

Cocky van Dijk debuteerde in 2014 met haar boek Spiegelgeest, het eerste deel van de DrakenZieler trilogie. Deel twee Sluimergeest is in juli 2015 verschenen.
Cocky zit al haar hele leven met haar neus in de boeken. Dit leidde er toe dat ze onder andere beheerder werd van MagicTales en meewerkte aan de manuscriptenwedstrijd bij Luitingh Fantasy. Ook jureerde Cocky bij Fantastels.
Ieder jaar schrijft ze met Anaïd Haen een Sinterklaasmusical die steeds met succes wordt opgevoerd. Diverse door haar geschreven toneelwerken zijn bij toneeluitgeverij Vink uitgegeven en worden door het hele land opgevoerd.
Samen met haar man Barry zet ze uitgeverij Zilverspoor / Zilverbron voort na het plotselinge overlijden van oprichter Jos Weijmer.


Iets meer dan een jaar geleden (2014) kocht ik op Elfia Spiegelgeest van auteur Cocky van Dijk. Het duurde even voor ik het boek gelezen had, en nog wat maanden later las ook mijn zoon Kevin het boek. Zowel Kevin als ik waren enthousiast over het boek en het leek ons een leuk idee om Cocky te vragen voor een interview.

Cocky stemde hiermee in en we besloten het interview te houden in het weekend dat het tweede deel op Castlefest 2015 gepresenteerd werd.
Op een prachtige zonnige dag gingen Kevin en ik naar Castlefest en hadden voor de tent van uitgeverij Zilverspoor een uitgebreid, interessant en vooral erg gezellig gesprek met Cocky.


Kevin beet de spits af met de eerste twee vragen.

Hoe kwam je op het idee voor de DrakenZieler trilogie?
Bij alles wat ik doe, lezen, tv kijken of iets anders komen er losse woorden bij me op. Die schrijf ik op papier en gooi het in een blik. Wanneer ik ideeën nodig heb pak ik het blik. Door drie van die briefjes werd ik geïnspireerd om mee te doen aan een korte verhalen wedstrijd. De jury raadde me toen aan om van dit korte verhaal een boek te maken. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij waren de woorden ZIELER, DRAKEN en ZOEKTOCHT.

Waarom ben je begonnen met schrijven?
Als kind schreef ik al kleine verhaaltjes, later begon ik wel aan langere verhalen maar maakte ze nooit af. Door acute reuma moest ik rustig aan doen en heb veel gelezen. Toen heb ik ook het schrijven weer opgepakt.

Welke boeken lees je zelf?
Trillers en Fantasy.

Voor je werk als redacteur lees je erg veel. Kom je nog aan eigen leestijd toe en lees je dan anders of heb je altijd de "redactiepet" op?
Lezen kan altijd tussendoor en ook voor het slapengaan en in de vakanties lees ik ook veel. Ik heb wel moeten leren om de knop om te zetten als ik niet voor mijn werk lees.

Ebooks of papieren boek?
Absoluut papier! Zelfs voor mijn redactiewerk print ik alles zoveel uit.

Wie zijn je favoriete fantasy auteurs en wie zou je graag ontmoeten?
Ik lees o.a graag Juliette Marillier, Raymond Feist en Katharine Kerr. Mijn wens wie ik wil ontmoeten is al uitgekomen toen ik Robin Hobb mocht interviewen voor MagicTales. Dat was heel leuk want de volgende die haar mocht interviewen was te laat zodat wij veel tijd hadden om te praten.

Wat is volgens jouw de beste boekverfilming, en welk boek zou je graag verfilmd zien?
De beste verfilming is Lord of de Rings en het boek dat ik verfilmd zou willen zien is mijn eigen boek (lijkt mij als interviewer ook een prima idee) of de Zeven wateren trilogie van Juliette Marillier.

Op je Facebookpagina las ik dat je óf schrijft óf een idee in je hoofd hebt. Hoe hou je dat allemaal bij, loopt je altijd met een notitie blokje rond? En heb je een vast schrijfritme?
Overal om me heen liggen papier en pennen. Als er iets in me opkomt wil ik het meteen kwijt kunnen. Ik probeer iedere dag te schrijven want als je regelmatig schrijft blijft het doorgaan. Schrijven doe ik vooral op papier, dan gaat het formuleren beter en kan ik beter nadenken.

Het eerste deel van de trilogie is erg goed ontvangen. Gaf je dat extra druk voor het schrijven van deel twee?
Ja ik was best wel zenuwachtig na de reacties op het eerste deel. Lezers gaan nu best veel verwachten en bovendien is een tweede deel vaak een tussendeel dat minder goed gevonden wordt. Ook is het lastig omdat je naar het volgende en afsluitende deel toewerkt in je boek. Hopelijk is het weer gelukt. Zelf ben ik dik tevreden. (Ondertussen kan ze gerust zijn want ook deel twee krijgt positieve reacties)

Had je voor je ging schrijven de verhaallijn al uitgewerkt en de karakters bedacht?
Vanaf het begin stonden de belangrijkste ontwikkelingen en het slot van het verhaal al vast. Op mijn deur heb ik een heel schema met lijnen en personages geplakt.
Eerst was er het verhaal daarna zijn er goede namen bij gezocht. Ik keek veel op Ierse en Schotse namenlijsten en zocht ook de betekenissen op. De namen passen zo echt bij de personages.
Tijdens het schrijven zijn er wel personages bijgekomen en anderen weer afgevallen.

Vind je het moeilijk om je boek te laten proeflezen en redigeren? En telt voor jou ook het gezegde "Schrijven is schrappen"?
Het schrappen valt wel mee omdat ik al erg veel van te voren plan. Bij dit denkproces wordt er eigenlijk al een heleboel geschrapt / weggehaald voor het schrijven begint.
Met proeflezen en redigeren heb ik geen moeite, ik heb geen moeite om anderen mijn werk te laten lezen. Het is alleen maar fijn als je verhaal daar beter van wordt.

Wie vond je naast de hoofdpersoon Fenna het leukst om over te schrijven? En welke personages vinden je lezers het meest aanspreken?
De lezers zijn redelijk eenduidig vooral Fenna de hoofdpersoon spreekt aan.
Ik vond het ook interessant om over Gille te schrijven.

Spiegelgeest heeft van alles in zich, een liefdesverhaal, draken en magie, vriendschap, de geestenwereld en avontuur. Wat springt er voor jou uit, en wat halen je lezers er het meeste uit?
Lezers vinden het liefdesverhaal vaak mooi en ook wordt het boek spannend gevonden. Aan het einde wordt nog wel eens een traantje weggeveegd.
Zelf wilde ik graag dat de draken konden reïncarneren en zo ontstond de Schemerwereld in het boek.

Een laatste korte vraag. Wat is je favoriete draak?
De draak uit de film DragonHeart. De combinatie van de mooie stem van Sean Connery en de draak is prachtig.

Cocky bedankt voor dit fijne interview.

Labels: ,