High tea met Kate Morton bij uitgeverij Boekerij

Jeroen en ik waren dinsdag 1 september aanwezig zijn bij de High tea die uitgeverij Boekerij organiseerde met de Australische auteur Kate Morton.

Kate Morton (1976) is geboren in Australië. Ze studeerde Engelse literatuur aan de Universiteit van Queensland en woont met haar gezin in Brisbane. Ze debuteerde met de roman Het geheim van de zusters; daarna verschenen De vergeten tuin en De vergeten brief. In 2014 verscheen De vertrouweling.

In oktober verschijnt haar nieuwe roman Aan de rand van het meer.

Het geheim van de zusters heb ik kort geleden voor de tweede keer gelezen. Het is een prachtig verhaal dat heen en weer springt tussen het heden en verleden. En er zijn volop familiegeheimen die in de loop van het boek onthuld worden. De schrijfstijl is erg vlot en meeslepend.
Ik vond het dan ook erg leuk om de auteur van dit mooie boek te gaan ontmoeten.

De Meet and Greet / High tea was in de bibliotheek van de uitgeverij. Toen we binnen kwamen stond er een tafel vol met schalen met zoete en hartige hapjes klaar. In de bibliotheek waren tafels neergezet met kleine potjes heet water zodat iedereen thee naar eigen smaak kon maken. Het zag er ontzettend gezellig uit. Al snel raakte ik aan de praat met bekenden die ik tegenkwam maar ook met andere lezers. Jorien van de uitgeverij had ik één keer eerder kort ontmoet dus ik vond het erg leuk om nu wat meer kennis met haar te maken.

Kort daarna kwam ook Kate Morton de bibliotheek binnen. Jorien vertelde dat ze kort vragen zou stellen en dat het verder een informele bijeenkomst was. Kate Morton zou in de loop van de middag bij alle tafels rondgaan voor een praatje en om eventuele vragen te beantwoorden.

De eerste vraag die gesteld werd was of de auteur iets over haar nieuwe boek wilde vertellen. Kate Morton wist me flink nieuwsgierig te maken toen ze over Aan de rand van het meer begon te praten.
Het boek gaat over een oud mysterie. In 1933 staat ergens een groot landhuis waar de bewoners nog niet weten dat hun leven die dag voor altijd gaat veranderen. Een kind wordt vermist en nooit meer gevonden. De bewoners vertrekken uit het huis en komen nooit meer terug. Zeventig jaar later komt een vrouwelijke detective daar in de buurt bij iemand op bezoek. Bij toeval ontdekt ze de oude tuin van het landhuis. Het lijkt wel een tijdcapsule want er is in al die tijd niets veranderd. Wanneer ze hoort over het mysterie van het verdwenen kind is haar nieuwsgierigheid gewekt en gaat ze op onderzoek uit.

Het boek speelt zich af in Cornwell omdat Kate Morton hier dol op is. Eén van haar andere boeken speelt zich hier ook af maar toen kon ze in verband met haar zwangerschap niet zelf research doen voor haar boek. Nu kon ze dat wel en daar was ze heel enthousiast over.

In de boeken van Kate Morton spelen familiegeheimen een grote rol. De auteur gaf aan dat eigenlijk wel iedereen van familiegeheimen houdt en dat iedere familie wel geheimen heeft. Ze zei tegen de aanwezigen "Don't tell your secrets to me, it may end up in one of my books".

Het nieuwe boek wordt in 40 talen vertaald en de Nederlandse versie verschijnt hiervan als eerste.

Hierna ging Kate Morton bij iedereen langs en het zag er vrolijk en gezellig uit hoe ze met iedereen stond te kletsen. De tafel waar wij bij stonden stond achteraan en was als laatste aan de beurt.

Tussendoor werd er door Jeroen nog een groepsfoto gemaakt op het bordes voor de uitgeverij. Het was best een grote groep dus om te zorgen dat ook de achterste mensen in zicht zouden komen werden er stoelen gehaald om op te staan. Ik ben duidelijk aan de kleine kant want ondanks dat ik op een stoel geklommen was is er niet meer van me te zien dan mijn kruin.

Kate Morton nam voor iedereen de tijd en vond het ook prima om samen met liefhebbers op de foto te gaan. Toen ze bij onze tafel kwam ontstond er een gezellig gesprek over haar boeken maar ook over haar kinderen. Zelf is ze opgegroeid met zussen en veel nichtjes en dus weinig met jongens Nu ze drie zoons heeft, van 12, 7 en bijna twee ontdekt ze dat dat op een leuke manier toch heel anders is. Vol trots liet ze een foto van haar jongste zoon zien, wat inderdaad een erg lieve foto was.

Als afsluiting kreeg iedereen een exemplaar van haar boek De vertrouweling dat persoonlijk door de auteur gesigneerd werd. Ik zie er naar uit om het boek te gaan lezen en het krijgt een mooi plekje in mijn boekenkast. Ook dit boek gaat over geheimen uit het verleden. Laurel is getuige van een misdaad die alles wat ze weet over haar familie op zijn kop zet.

Jeroen heeft buiten de foto's die hier staan nog een aantal leuke foto's gemaakt. Die kun je hier vinden op mijn Facebook pagina.

Labels: