Recensie: Aan de rand van het meer - Kate Morton

Aan de rand van het meer

Londen 1911, De ontmoeting
Eleanor en Antony Edevance vallen als een blok voor elkaar en zetten zonder het te beseffen een hele reeks met gebeurtenissen op gang.

Cornwall 1933, Een vermist kind
Eleanor en Antony wonen op een prachtig landgoed aan de rand van een meer in Cornwall. Ze hebben drie dochters en een zoontje van elf maanden. Het is een gelukkig gezin en niets lijkt hun rustige leventje in de weg te staan. Hun dochter Alice van 16 heeft net haar eerste boek geschreven en ze is voor het eerst verliefd. De wereld ziet er ook voor haar prachtig uit. Tot het noodlot toeslaat.
Na een groots feest is de jongste telg van het gezin, baby Theo, spoorloos verdwenen en wordt nooit meer teruggevonden. De familie vertrekt van het landgoed en keert nooit meer terug.

Londen 2003, Achtervolgd door het verleden
Alice is nu 86, ze is een succesvolle en pientere vrouw die psychologische thrillers schrijft. Zij is nu eigenaar van het landgoed maar gaat er nooit naar toe, ze heeft de herinneringen aan die tragische dag diep weggestopt. Ze heeft immers een geheim dat ze al deze jaren heeft bewaard en nooit met iemand heeft gedeeld. Maar als ze een brief krijgt van een jonge rechercheur die interesse heeft in de zaak van haar vermiste broertje komt het verleden genadeloos op haar af.

Cornwall 2003, Een onopgelost mysterie en privé problemen
Sadie, een nuchtere en praktische rechercheur, is emotioneel betrokken geraakt bij een politiezaak. Daarom moet ze verplicht vakantie nemen. Ze gaat op bezoek bij haar geliefde grootvader Bertie in Cornwall. Daar wil ze even afstand nemen van haar werk en de privé zorgen die ze heeft. Al snel wordt ze rusteloos en zoekt ze iets om te doen. Wanneer ze op een dag met de honden van haar grootvader in het bos loopt vind ze een verlaten landhuis. Wanneer ze het verhaal van de vermissing hoort gaat ze om de tijd te verdrijven proberen om het mysterie van de verdwenen baby op te lossen.

Een reeks van gebeurtenissen brengt Alice en Sadie samen. Wanneer ze de schokkende waarheid achterhalen blijkt het verleden nog lang niet afgesloten te zijn.

Een meeslepende reis door de tijd
Kate Morton neemt je in Aan de rand van het meer mee in een fascinerende en meeslepende reis door de tijd. Als lezer ga je heen en weer in de tijd en volg je meerdere personages in verschillende periodes van hun leven. Verschillende tijdperken worden tot leven gewekt en geven een kijkje in een andere wereld. Dit is niet in chronologische volgorde maar het springt heen en weer in de tijd en van karakter naar karakter. Hoewel het verhaal van af het begin weet te boeien duurt het hierdoor wel even voordat je als lezer helemaal meegesleept wordt door het verhaal. Maar op het moment dat dat gebeurt is het boek niet meer weg toeleggen en blijf je lezen. Vooral het verhaal van Eleanor, dat door de terugblikken heel anders blijkt te zijn dan verwacht, wist me te raken.
Als lezer weet je meer dan de personages in het boek en daardoor zie je als lezer de achtergronden van hun gedrag, wrok of loyaliteit. Je kent een deel van hun grote of kleine geheimen en de pijn en misverstanden die hieruit voortkomt. De personages hebben dit inzicht niet en leggen wat ze zien en meemaken vanuit hun beleving uit. Dit geeft de lezer een fascinerende kijk op het verloop van de gebeurtenissen.

Geheimen
Maar er blijft nog genoeg te raden en te puzzelen tijdens het lezen, geheimen worden moeizaam losgelaten door de personages en blijken vaak een totaal andere impact te hebben als verwacht.
In het heden en het verleden zijn er volop geheimen, wat is er gebeurd met Theo? Waarom voelen diverse mensen zich schuldig? Wat is het privé nieuws dat Sadie zo van streek maakt en kan ze afstand nemen van haar werk? En waarom is Alice nooit meer terug gegaan?

Moeiteloos weet Kate Morton alle verhalen en geheimen uit het heden en verleden tot een meeslepend en ontroerend verhaal te weven.
Via aanwijzingen, onthullingen en wendingen kom je uiteindelijk bij het einde van het boek waar de waarheid over Theo en andere zaken bekend wordt gemaakt. Alles past perfect in elkaar, misschien iets te maar mij beviel het prima. Tijdens het lezen van het slot lag er een grote glimlach op mijn gezicht en het boek werd met een tevreden zucht gesloten.

Feelgood met een tikje mysterie
Over het boek valt nog veel meer te schrijven omdat er erg veel gebeurt en er veel boeiende personages in mee spelen.
De opa van Sadie is een schat van een man die iedereen wel als opa zou willen. De ouders van Alice zijn heel anders dan ze op het eerste gezicht lijken. Alice en Sadie zijn sterke vrouwen maar erg kwetsbaar en beiden spreken ze je als lezer aan.
Er zijn geheimen, trauma's en er is ongekende liefde en loyaliteit. Samengebracht in een prachtig opgebouwd verhaal dat je als lezer laat puzzelen en zoeken naar de mysteries. Maar je ook onderdompelt en laat genieten van een prachtig feelgood verhaal.

Titel:Aan de rand van het meer
Auteur:Kate Morton
Uitgever:Boekerij