Gelezen: Het stille zusje - Valerie Geary

Het stille zusje gaat over Sam (15 jaar) en Ollie (10 jaar) die een maand geleden hun moeder verloren hebben. Ze gaan bij hun vader (Bear) wonen die in een tipi op een weiland woont en zo natuurlijk mogelijk probeert te leven. Ollie en Sam verschillen van mening over het bestaan van geesten. Ollie ziet ze en weet dus dat ze bestaan maar Sam gelooft daar niets van en verklaart haar zusje voor gek. Ruzie maken doen ze echter niet meer omdat Ollie sinds de begrafenis van haar moeder geen woord meer gesproken heeft.
Wanneer Bear vlak na hun aankomst verdacht wordt van moord lijkt het erop dat ze ook hun vader gaan verliezen. Als hij veroordeeld wordt zullen ze niet meer bij hem kunnen wonen. Sam en Ollie zetten alles op het spel om de onschuld van hun vader te bewijzen.

Het verhaal wordt door Sam verteld in de verleden tijd en ze doet dit heel uitgebreid en met veel omschrijvingen die niet echt weten te boeien en ook weinig over Sam zelf laten zien. Ollie vertelt in kortere hoofdstukken haar kijk op de gebeurtenissen en doet dat in de tegenwoordige tijd. De manier van vertellen lijkt heel volwassen en past niet bij het taalgebruik van een tienjarige.
Hoewel het uitgangspunt van het boek interessant is weten de personages en wat hen overkomt maar moeizaam de aandacht vast te houden. Ollie en Sam weten niet te overtuigen als karakters, ze blijven wat vaag en ongrijpbaar. Tijdens het lezen had ik steeds het gevoel dat ik iets miste aan achtergrond en opbouw van het verhaal en de hoofdpersonen, alsof een deel van het boek was weggelaten.

De mogelijkheden die het verhaal biedt over de twee zussen, hun emoties en hun zoektocht naar de waarheid zou voldoende moeten zijn voor een spannend verhaal. Maar wat mij betreft lukt het de auteur niet om dat er uit te laten komen. De acties die Sam onderneemt tijdens het onderzoek naar de ware dader van de moord komen ongeloofwaardig en vaag over. Het geeft weinig spanningsopbouw en als lezer ga je ook niet meeleven of meedenken.
Pas heel laat in het boek leer je Sam en Ollie wat beter kennen en begrijpen. Ook duurde het lang voordat ik als lezer interesse kreeg in het moordonderzoek. Er wordt weinig tot niets verteld over het onderzoek van de politie of wat bewijzen tegen Bear nu zijn. Een thriller kan ik het boek dan ook niet echt noemen. Meer een familie verhaal met spannende elementen erin en een bovennatuurlijk tintje.

En juist dat onverwachte aspect van het boek vond ik het sterkste. Hoewel de manier van vertellen van Ollie niet past bij haar leeftijd weet zij te intrigeren en wat spanning op te roepen. Als lezer weet je waarom ze niet spreekt en dat ze achtervolgd wordt door geesten die iets van haar willen. En laat in het boek wordt duidelijk dat dit met de moordzaak te maken heeft. De verhalen van Ollie en Sam beginnen samen een groter geheel te vormen die leidt naar de ontknoping.

Aan het einde van het boek blijkt waar de (te) lange opbouw naar toe gewerkt heeft. Nu is er meer vaart en meer spanning in het onderzoek naar de moord. Ook is er meer gevoel en emotie bij de zusjes te bespeuren en blijkt er toch wel een mooi verhaal achter te zitten over het omgaan met verdriet om de dood van een geliefde. En over de vraag of er meer is tussen hemel en aarde.

Pas het einde van het boek maakte het voor mij de moeite waard om dit boek te lezen. Niet genoeg om het boek aan te raden.


Tekst achterflap
Mijn zusje Ollie wil niet meer praten. Al sinds vier weken, 1 dag, veertien uur en drieƫnvijftig minuten. Zo lang is onze moeder al dood

Dus had ik beter moeten weten en alles aan Bear, mijn vader, moeten vertellen. Dat we een dode vrouw zagen drijven in Crooked River. Dat ze door de stroom werd meegesleurd, en dat we denken dat het jack in zijn rugzak van haar is.
Maar ik hield mijn mond.

Omdat ik de schrammen op zijn rechterhand zag. Twee schrammen die er gisteren nog niet zaten, voordat hij ons de hele nacht alleen liet. Voordat de politieauto's kwamen om hem mee te nemen.

Ik heb het jack verstopt. Maar dat is niet genoeg. Ollie moet weer praten en me helpen om erachter te komen wie de vrouw heeft vermoord. Anders kunnen we niet bij Bear blijven wonen, en hij is alles wat we nog hebben. En daarom kan hij geen moordenaar zijn. ........


Boekgegevens
Titel:Het stille zusje
Auteur:Valerie Geary
Uitgever:Harper Collins
Verschenen:September 2015
ISBN:9789402700701

Labels: