Fotoverslag Midwinter fair 2015

Zaterdag 12 december ging ik samen met Jeroen voor de eerste keer naar de Midwinter fair in het Archeon. Eigenlijk zouden we met z'n drieën gaan: Annie, die model gestaan heeft voor de cover van Drakenbloed, (van Pepper Kay) zou ook mee gaan. Niet alleen voor de gezelligheid maar ook om bij de boekenstand van Pepper Kay te staan in de kleding van de cover. Leuk voor de fans om de Tessa uit het boek in het "echt te zien". Helaas was Annie gevloerd door de griep en moesten we zonder haar op pad.
Hierdoor hebben we wel een bezoeker van de Midwinter fair blij kunnen maken met een gratis kaartje. We hadden de kaartjes al gekocht en konden het niet meer inwisselen. Dan maar iemand verrassen dachten Jeroen en ik en dat is goed gelukt.

Gelukkig was het droog zodat we buiten konden genieten van de kraampjes en oude gebouwen die er volop te zien waren. Op allerlei plaatsten stonden er vuurkorven te branden, wat niet alleen een beetje warmte gaf maar vooral erg veel sfeer. Ook vond ik het erg leuk dat er op allerlei plekken live muziek te horen was.

Als een van de eerste kramen gingen we langs bij Pagan Ways waar de jurk gekocht is die Annie aan heeft op de cover van Drakenbloed. We gaan, wanneer we naar een fair of festival gaan, altijd even bij haar langs voor een praatje en om te neuzen tussen de mooie zelfgemaakte kleding die daar hangt. Ook onze zoon Kevin waait hier altijd even langs sinds hij hier zijn elfen-outfit gekocht heeft.
Ze vonden het bij Pagan Ways trouwens erg leuk om te horen dat één van hun jurken op de cover van een boek staat

Door het kijken naar de kleding kreeg ik de smaak te pakken en ging ik ook bij andere kledingkramen eens rond kijken. En daar kan flink wat tijd in gaan zitten want er zijn zoveel verschillende en leuke outfits te koop. Zelf de kostuums die niet je eigen smaak zijn, zijn vaak wel heel leuk om naar te kijken. En het bleef niet bij kijken, ik vond een prachtige jurk waar ik direct voor viel. Na passen en in de spiegel kijken kon ik die niet laten hangen. Dit was precies wat ik zocht en om het af te maken heb ik ook een hoed en handschoenen gekocht. Bij het volgende evenement ga ik in een nieuwe jurk.

Het geheel was wat kleiner dan we verwacht hadden. Zeker als je het vergelijkt met de Elf Fair of Castlefest. Maar het was zeker de moeite waard. Er waren in het buitengedeelte o.a. wat oude ambachten te zien, er werden verhalen verteld en schijngevechten gevoerd. Ook waren er wat kraampjes en winkels met o.a. vachten, mistletoe, warme appelwijn of een moderne snack.

Het thema van deze dertiende Midwinter fair in het Archeon was de Discworld van Terry Pratchett maar daar was eigenlijk zowel buiten als binnen weinig van te merken. Dat het bijna kerst is was wel te merken aan de kerstbomen en sfeerverlichting. Maar ook aan diverse bezoekers die in de meest originele kerstkleding kwamen. Net als op andere evenementen vond ik het weer genieten om te kijken naar de vele bezoekers die zich in allerlei outfits gestoken hadden. Ik denk niet dat ik daar ooit genoeg van kan krijgen. Toen ik op een gegeven moment even gevloerd was en ergens neerplofte (terwijl Jeroen foto's ging maken) heb ik me daar prima mee vermaakt. Bovendien werd er naast me ook nog op de harp gespeeld dus ik zat daar prima.

Ondertussen waren we naar het binnen gedeelte gegaan zodat ik ook nog eens redelijk warm kon bijkomen van al het geslenter.
De auteurs van Nimisa Publishing house waren er ook en Pepper Kay was bij hen te gast. We zijn daar langs geweest en hebben gezellig met hen staan kletsen.

Ik mag het nieuwe boek Gerechtigheid van Mark van Dijk recenseren en kreeg het vandaag persoonlijk overhandigd met inscriptie. Over een tijdje staat de recensie dus hier op mijn blog.
Verder was er jammer genoeg bijna niets op boeken gebied en dat miste ik toch wel een beetje.

Ook hebben we net nog een stukje van de roofvogelshow gezien. De grote zeearend vloog werkelijk rakelings langs mijn hoofd de tent binnen. De show was op de kleine ijsbaan die voor de bezoekende kinderen was aangelegd. Na de show werd er weer volop geschaatst en / of gekrabbeld door kinderen in verschillende leeftijden. Naast het ijsbaantje zijn we koffie gaan drinken en daar waanden we ons echt in winterse sferen. We keken uit op de ijsbaan, er stond een grote kerstboom en er klonken kerstliedjes.

Thuisgekomen heb ik de nieuwe outfit geshowd aan Kevin en Leroy die gepast onder de indruk waren. Maar Bobbie vond het maar niets zo’n raar uitziend baasje met een hoed op, ze bleef argwanend op afstand en ging nog net niet grommen. Na enig aarzelen kwam ze voorzichtig aan de rand van mijn jurk ruiken maar ging er toch weer vandoor. Pas toen ik mijn gewone kleding weer aan had kwam ze bij me op schoot zitten. Op deze festivals zijn honden welkom en mogen meegenomen worden maar ik denk niet dat ik Bobbie daar een plezier mee doe :).

Thuis wachtte me een verrassing, Jeroen had zonder dat ik het gemerkt had deze ketting met drakenoog voor me gekocht. Ik ben er blij mee.

We hebben een fijne dag doorgebracht al vind ik de Elf Fair en het Castlefest net nog iets leuker. Volgend jaar misschien de winter editie van Castlefest eens uitproberen.

Meer foto's van de Midwinterfair zijn te vinden op mijn Facebook pagina.

Labels: ,