Mijn bevindingen met Kleuren op nummer - Extreme kleurpuzzels voor volwassenen

Vorige week plaatste ik mijn bespreking van Tangle Schatten. een kleurboek voor volwassenen. Deze kleurplaten kunnen helemaal naar eigen inzicht ingekleurd worden in tegenstelling tot het Kleuren op nummer dat ik, samen met mijn moeder en dochter Kelly, ook uitgeprobeerd heb.

Dit is wat er op de pagina van BBNC Uitgevers over het boek staat:

Iedereen heeft het in zijn jeugd wel een keertje gedaan: kleuren op nummer. Nu is daar de moderne, frisse en volwassen equivalent: Kleuren op nummer: extreme kleurpuzzels voor
volwassenen. Onderaan elke pagina vind je de kleurcodering waarmee je de afbeelding mag vullen. Zie de afbeeldingen vakje voor vakje tot leven komen! Iedereen kan voldoening halen uit deze heerlijke hobby en prachtige meesterwerken maken en genieten van urenlang vrolijk entertainment. Ga aan de slag met stift, fineliner, potlood of verf en leg de mooiste taferelen bloot. Kleuren is heerlijk en nu nog gemakkelijker!

Om met de conclusie te beginnen: We zijn enthousiast!

Van te voren waren we heel benieuwd hoe het zou bevallen. Alle drie hadden we toch wel een beetje twijfels of kleuren op nummer ook voor volwassenen nog leuk is. Hoewel we de kleurplaten erg mooi vonden.

We hebben het met drie verschillende generaties getest en dat was direct te merken aan hoe goed we de nummers konden lezen. Waar Kelly zonder moeite de cijfers kon zien met haar (jongere) ogen, was dat voor mijn moeder en mij erg lastig. De oplossing was snel gevonden daar mijn moeder een grote loep heeft die ze gebruikt voor haar van punt naar punt boek voor volwassenen. Dit werkte ook prima en zonder stress bij het kleuren op nummer. Ik had al een loeplamp in huis (er wordt hier veel geknutseld) dus dat kwam goed uit. Dit werkte heel erg goed en zo kon ik de nummers prima lezen. Voor ons waren de kleine nummer zo geen probleem maar dat kan het dus wel een beetje zijn.

Drie meningen
Kelly
Zij vond het heel fijn dat de pagina's maar aan één kant bedrukt zijn en van stevig papier zijn.
Kelly had minder kleurpotloden in huis dan ze dacht en had daardoor niet de juiste kleuren maar met wat gepuzzel kon ze toch een prima combinatie bedenken.
Omdat Kelly er van houdt om de kleuren maar licht aan te zetten bleven bij haar tekening de nummers zichtbaar. Hoewel ze het een beetje jammer vindt stoort het toch niet heel erg.
Ze heeft ook samen met iemand aan dezelfde kleurplaat gewerkt en vond dat erg gezellig om te doen en dit ging heel goed.
Een klein minpuntje vind ze dat het op den duur wel wat saai wordt om steeds dezelfde vierkantjes in te kleuren. Ook is zo het risico groter dat je wat slordiger wordt. Van haar mag er wat meer variatie in de in te kleuren vakken.
Haar eindconclusie is dat het vooral erg leuk is om te doen.

Mijn moeder heeft de smaak helemaal te pakken, ze heeft één kleurplaat helemaal gemaakt en een andere deels. Daar gaat ze eerdaags mee verder en door de eerste kleurplaat heeft ze al inspiratie gekregen om nog meer te gaan doen met de kleurplaten. Zoals met andere materialen aan de slag gaan of om bij de kleurpotlood tekeningen accenten aan te brengen met stiften.
Ook zij was erg tevreden over het papier waar de tekeningen op staan. Bovendien vind ze het prettig dat er prima gegumd kan worden.
Het is priegelig werk maar wel erg ontspannend en leuk om te doen.
Haar eindconclusie is dat dit zeker voor herhaling vatbaar is.

En als laatste ben ik zelf ook met het boek aan de slag gegaan en ik koos voor een tekening met allemaal patronen. Op de Facebookpagina van Connie's boekenblog heb ik een serie foto's geplaatst waarbij te zien is hoe de kleurplaat stap voor stap gemaakt wordt. Hier staat alleen een foto van het eindresultaat.
Als eerste ging ik de kleurpotloden uitzoeken die het dichts in de buurt kwamen bij de kleuren die in het boek aangegeven worden. Daarna heb ik de potloden op volgorde van nummer in de kleurloos gelegd en dat werkt heel prettig. Zeker als je verschillende keren aan dezelfde kleurplaat werkt. Het ziet er misschien wat rommelig uit wanneer je kleurpotloden niet keurig op kleur liggen maar het is zeker de moeite om het zo te doen.

Ik was te nieuwsgierig om gewoon te beginnen en af te wachten wat er voor tekening zou ontstaan en heb dus achterin gekeken waar te zien is hoe alle kleurplaten er uit gaan zien. Maar dat kan iedereen natuurlijk zelf bepalen. Het zijn mooie en gevarieerde kleurplaten!
Het werkt heel ontspannend en tegelijkertijd is het nodig om je aandacht erbij te houden wat mij betreft een prima combinatie.
Toch vroeg ik me in het begin af of ik dit leuk zou blijven vinden en of het niet zou gaan vervelen. Bij het inkleuren in het kleurboek voor volwassenen ging ik al snel kleine kleurvariaties aanbrengen in de patronen die ik aan het kleuren was, en dat is hier niet echt handig om te doen.
Maar het bleek dat naarmate ik verder kwam en er meer van de kleurplaat te zien kreeg ik er steeds meer zin in kreeg. Hoe verder ik kwam hoe meer ik geprikkeld werd om verder te gaan en de plaat af te maken.
Mijn eindconclusie is dan ook dat kleuren op nummer zeker ook de moeite is voor volwassenen.


Boekgegevens
Titel:Kleuren op nummer - Extreme kleurpuzzels voor volwassenen
Auteur:Joanna Webster
Uitgever:BBCN uitgevers
Verschenen:2016
ISBN:9789045319421

Labels: ,