Recensie: Een leven na jou - Jojo Moyes

Met haar ontroerende boek “Voor jou" wist auteur Jojo Moyes de harten van vele lezers (waaronder dat van mij) te raken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek ondertussen een bestseller is en dat het verfilmd wordt. De verfilming van "Voor jou" verschijnt in de zomer van 2016 in de bioscopen onder de titel "Me Before You".

Een leven na jou is het vervolg op "Voor jou", waarin het verhaal te lezen was van Will en Louisa. En de 6 korte maar heftige en mooie maanden die ze samen hadden voordat Will besloot uit het leven te stappen.
In "Een leven na jou" zijn er achttien maanden voorbij gegaan sinds het overlijden van Will en het leven valt Louisa zwaar. Ze is boos en verdrietig en het lukt haar niet om haar leven weer op te pakken. Laat staan dat het haar lukt om de plannen te verwezenlijken die ze samen met Will gemaakt had.
Door een bizar ongeluk waarbij ze zwaar gewond raakt komt ze weer in contact met haar familie en moet ze zelfs een tijdje bij hen intrekken zodat er voor haar gezorgd kan worden. Maar dat is niet echt een succes. In het dorp wordt over haar geroddeld en haar familie wil niet zien dat ze veranderd is. Wanneer ze naar haar eigen huis terug mag op voorwaarde dat ze naar een rouwverwerkingsgroep gaat grijpt ze dit met beide handen aan. Zelfs al heeft ze absoluut geen behoefte aan een hulpgroep.
Haar medecursisten helpen haar, ondanks haar weerstand, om alle gebeurtenissen een plaats te geven en los te laten. Maar dan komt haar leven weer op zijn kop te staan en weet Louisa niet goed meer hoe ze verder moet. Ze valt voor de aantrekkelijke Sam maar durft niet aan haar gevoelens toe te geven. En als een donderslag bij heldere hemel stormt er iemand uit Will's verleden haar wereld binnen.
Kan ze omgaan met deze nieuwe ontwikkelingen en kan ze het verleden los laten? Vind ze de kracht om haar dromen terug te vinden en waar te gaan maken?

Louisa (Lou voor vrienden en familie) vertelt het verhaal in de ik vorm. Ze vertelt wat voor werk ze nu doet en hoe het met haar gaat sinds het overlijden van Will. Het is al snel duidelijk dat het niet zo goed gaat, ze heeft het gevoel dat ze niet meer weet hoe ze moet leven en het drukt op haar dat ze Will's nagedachtenis te kort doet. Als lezer krijg je eerder het gevoel dat ze zichzelf te kort doet en leef je volop met haar mee. De manier waarop ze alles vertelt is zeker niet alleen kommer en kwel. Met humor wordt er geschreven over haar vreselijke baan en over de eigenaardigheden van haar familie. Deze combinatie van diepe emoties en grappige situaties maakt dat het heerlijk leest en weet te ontroeren en te vermaken. Het raakt niet zo diep als het eerste boek maar het is zeker de moeite waard.

Later in het boek gebeurt er van alles in haar leven. Zo zijn er de sessies bij de rouwverwerkingsgroep waar, zoals je van Jojo Moyes kunt verwachten, een gemêleerd groepje 'kneuzen' hun opwachting maken. Het is mooi om te zien hoe ieder van deze personages een eigen verhaal heeft en hoe ze uiteindelijk een echte groep vormen. De gesprekken zijn levendig en verschillen van luchtig, plagerig tot diepgaand. Dit wordt mooi verweven met de persoonlijke ontwikkeling en rouwverwerking van Lou.
Net als de gevoelens die ze heeft voor Sam en waar ze geen raad mee weet, en de relatie met haar familie die langzaam weer een kans krijgt.

Maar ook Will en iemand uit zijn verleden spelen een grote rol in haar leven. Lou komt hierdoor weer in aanraking met de familie van Will en komt voor moeilijke keuzes te staan. Keuzes waar ze veel kritiek op krijgt maar die je als lezer helemaal kunt begrijpen door de manier waarop Lou neergezet wordt en hoe ze haar verhaal vertelt.

Op een kunstige manier worden de familieperikelen, de hulpgroep, de zich ontwikkelende romance en het weer leren genieten van het leven door Lou met elkaar verweven. Met een lach en een traan, met begrip en verbazing en altijd met interesse in Lou heb ik het boek gelezen. Het einde geeft mogelijkheden voor een vervolg, en als dat er komt wil ik het zeker lezen.

Titel:Een leven na jou
Auteur:Jojo Moyes
Uitgever:De Fontein