Mijn ervaringen met Storytel

In mijn blog van 14-01-2015 vertelde ik over de presentatie van Storytel waar ik bij aanwezig was. Hierin vertelde ik al het een en ander over Storytel. In het kort gezegd is het een abonnement op een bijna onbeperkte hoeveelheid luisterboeken.
Bij de presentatie kreeg ik een code mee om het abonnement een maand uit te proberen. Ik zou hier nog op terug komen als ik met Storytel aan de slag was gegaan.

Na de presentatie was ik erg enthousiast, eigenlijk meer dan dat ik van te voren verwacht had. Ik heb toen snel de bijhorende app geïnstalleerd op mijn iPad en de code ingevoerd.

Een aantal positieve dingen vielen hierbij al snel op:
Ook zag ik wat nadelen aan dit concept:
Voor mij bleek dat Storytel toch niet echt iets voor mij is. Ik lees toch liever zelf het boek. Verder lees ik veel sneller dan er verteld wordt bij het luisterboek. Nu kan de snelheid aangepast worden maar dat vond ik geen succes. Alleen de langzaamste lees stand vond ik aangenaam om te horen.
Ook mis ik het om zelf de klemtonen en het ritme in de tekst te leggen. Net als het zelf kunnen bepalen wanneer ik wat sneller lees of juist een stukje wil herlezen.

Een groot voordeel van luisterboeken leek me, voor ik het ging uitproberen, dat je kunt luisteren terwijl je met iets anders bezig bent. Voor mijn kinderen werkt dat prima die kunnen genieten van een verhaal terwijl ze bijvoorbeeld puzzelen of zelfs huiswerk maken. Voor mij werkt dit niet! Als ik een boek lees of luister dan wil ik er induiken en me helemaal concentreren op het verhaal. Dat lukt me niet als ik ondertussen iets anders doe. Bovendien geniet ik dan minder van het verhaal.

En als ik dan toch maar 1 ding tegelijk doe dan lees ik liever zelf.

Storytel is ideaal voor de echte liefhebbers van luisterboeken, maar aan mij is het niet besteed.

Labels: