Tweede Masterclass Carina van Leeuwen

Een tijdje terug zag ik in de nieuwsbrief van boekhandel Paagman dit bericht staan.

Donderdagavond 26 februari neemt forensisch rechercheur en auteur Carina van Leeuwen u om 19:00 uur mee in een fictieve moord met haar nieuwe boek Koud Spoor. Bij de hierbij behorende Masterclass, deel 2 gaan we weer een stapje verder in de wereld van forensisch onderzoek. Bij haar eerste thriller Vuurproef lichtte ze al een tipje van de sluier op hoe de perfecte moord te plegen. Maar hoe nu verder?

Hoe wordt een slachtoffer geïdentificeerd? Wat kun je aflezen aan een skelet? En wat vertelt DNA ons?

Hiervoor heb ik me meteen aangemeld want haar vorige masterclass van iets meer dan een jaar terug vond ik erg leuk. Bovendien lag haar nieuwe boek Koud Spoor al klaar om te gaan lezen. Inmiddels ben ik begonnen in het boek en mijn eerste indruk is positief, natuurlijk laat ik nog weten wat ik verder van het boek vond.

Vanavond ging ik samen met Shyama en onze mannen op pad naar Paagman. We waren extra vroeg gegaan omdat de opkomst vorig jaar erg groot was en we zeker van een plaatsje wilde zijn. Na een rondje boekenzaak en elkaar aanwijzen welke boeken we allemaal nog willen lezen (heel veel...) hebben we gezellig koffie gedronken.
Deze keer leek het vrij rustig te blijven maar uiteindelijk hadden toch een flink aantal mensen het slechte weer getrotseerd om naar Carina te komen luisteren.

Toen Carina startte herkende ze een aantal mensen, waaronder ons, van de masterclass van vorig jaar. Wat ik heel knap vind, want ze heeft het afgelopen jaar flink wat lezingen gegeven.
Dat was ook te merken want ze was vorig jaar nog behoorlijk zenuwachtig maar nu beslist niet meer. Ze was blij dat er toch nog veel mensen waren en wist de aanwezigen het gevoel te geven dat ze ook echt welkom waren. Vlot, en met humor, vertelde ze over het werk van een forensisch rechercheur.
Heel kort herhaalde ze de fictieve moordzaak van de vorige keer, waarbij de sleutel woorden waren Every contact leaves a trace. Hierbij werd er besproken welke sporen mensen ergens achterlaten zoals geur, haren, vezels en nog veel meer.

Deze keer werden we meegenomen in wat aspecten van het forensische onderzoek. Op duidelijke en interessante manier kwam er van alles aan bod ondersteund door een powerpoint presentatie.
Carina vertelde onder andere over DNA onderzoek en over hoe je de leeftijd van een slachtoffer kunt vaststellen. Iets waar zij dagelijks mee te maken heeft en ook uit eigen ervaring over heeft geschreven in haar boeken. Dat maakte het voor mij extra boeiend om naar te luisteren.

Een aantal dingen wist ik al, maar toch heb ik ook nieuwe feiten gehoord. Ik zal een paar feitjes noemen.
Carina gaat nog naar veel boekhandels dus ik zal verder niet te veel vertellen. Het is zeker de moeite om te gaan luisteren wanneer ze bij je in de buurt is!

En na afloop heb ik natuurlijk mijn boek laten signeren.





Labels: ,