Gelezen: Het derde meisje - Agatha Christie

Deze maand was ik ernstig aan het twijfelen welk boek van mijn Elly's choice abonnement ik zou lezen voor mijn blog. Uiteindelijk dacht ik de keuze naar twee boeken teruggebracht te hebben namelijk
Gayle Forman - Als ik blijf
S.J. Watson - Tweede leven

Maar het liep toch anders want tijdens het koffie zetten bedacht ik me opeens dat er ook een oude, opnieuw uitgebrachte, Agatha Christie bij de ebooks zat.
Haar boeken heb ik verslonden en sommige zelfs wel meerdere keren. Voor mijn huisgenoten was een verfilming van haar boeken samen met mij kijken een verschrikking, want ik wist moeiteloos en mopperend te vertellen wanneer de film niet klopte met het boek.

Ondertussen is het toch weer jaren geleden dat ik een boek van The Queen of Crime gelezen heb. Vorige jaar heb ik wel de nieuwe Poirot De monogram moorden gelezen die door Sophie Hannah geschreven was. Het ouderwetse speurwerk zonder moderne technieken was me toen weer prima bevallen.
En zo werd het boek dat ik ging lezen onverwacht Het derde meisje van Agatha Christie.
Voor het lezen was ik erg benieuwd of de oude magie er nog was, en wat ik nu van het boek zou vinden.

Het derde meisje
Ergens in de jaren zestig komt een jong meisje bij Poirot op bezoek. Ze begint te vertellen dat ze een moord heeft gepleegd. Maar halverwege bedenkt ze zich, roept dat Poirot veel te oud is en verdwijnt zonder haar naam te noemen.
Poirot's ego is gekwetst en zijn nieuwsgierigheid is gewekt en dus gaat hij proberen om het meisje op te sporen om uit te zoeken wat er aan de hand is.
Hierbij krijgt hij hulp van de chaotische en drukke detective schrijfster Ariadne Oliver.

Het is wat mij betreft niet een van haar sterkste verhalen. De wisselwerking tussen Poirot en Mevrouw Oliver kon me niet echt boeien. Ik geef dan toch duidelijk de voorkeur aan haar verhalen waarin hij geassisteerd wordt door Hastings. Deze assistent van de Belgische privé detective Poirot spreekt me meer aan en laat ook de aparte trekjes van Poirot beter uitkomen.
Het gepuzzel met de aanwijzingen en de slimme redenaties van de briljante en beslist niet bescheiden Poirot wisten me daarentegen toch weer aangenaam bezig te houden. Agatha Christie beheerst feilloos de kunst om een web te weven waar alles met elkaar samenhangt. En waarin de lezer ondanks de vele aanwijzingen het patroon niet kan ontdekken.
Zoals in veel van de boeken van deze auteur komen op het laatst de belangrijkste personages bij elkaar en onthuld Poirot stap voor stap de waarheid. Dit blijft ook nu nog steeds leuk om te lezen.

Hoe ik dit boek zou vinden als ik nog nooit van Agatha Christie gehoord had of nog niets van haar gelezen had kan ik eerlijk niet zeggen. Nu zag ik de Poirot uit de boeken tijdens het lezen voor me en dat beïnvloedt mijn mening zeker. Regelmatig moest ik glimlachen als ik een van de karakteristieke trekjes van Poirot voorbij zag komen. Of kon ik genieten van zijn perfecte manier om mensen aan het praten te krijgen.

Hoewel ik betere boeken van haar gelezen heb vind ik het toch leuk om weer eens een boek van haar gelezen te hebben.
Het speuren en de belevenissen van Poirot kunnen nog steeds amuseren. Ik hoop dan ook van harte dat Sophie Hannah meer nieuwe boeken over deze speurder gaat schrijven.

Agatha Christie 
Agatha Christies oeuvre omvat 66 detectiveromans, 20 toneelstukken, 4 non-fictiewerken, 6 romans onder het pseudoniem Mary Westmacott en ongeveer 150 korte verhalen. Er zijn bijna 200 verfilmingen van en over Christies werk en over het leven van de auteur op het witte doek en de beeldbuis verschenen.

Ze is geestelijk moeder van onder meer Hercule Poirot, Miss Marple, Tommy en Tuppence en Mr. Harley Quinn.

Boekbeschrijving Elly's Choice 
Een jong meisje verstoort Hercule Poirots ontbijt met de boodschap dat ze een moord heeft gepleegd. Halverwege haar verhaal bedenkt ze zich en verdwijnt zonder ook maar haar naam achter te laten. Poirot spoort het mysterieuze meisje op en leert al snel meer over haar en haar plotse verdwijning. Het blijkt echter moeilijker dan gedacht om harde bewijzen te vinden die de schuld, onschuld of waanzin van het meisje bewijzen.


Boekgegevens
Titel:Het derde meisje
Auteur:Agatha Christie
Uitgever:Overamstel
Verschenen:herdruk April 2015
ISBN:9789048823628

Labels: