Gelezen: 333 dingen om over te schrijven

Voor iedereen die van schrijven houdt, gewoon voor het plezier van het schrijven of omdat je inspiratie of oefening zoekt, heb ik een heel leuk boek gevonden.
Eigenlijk is boek niet het goede woord, want in 333 dingen om over te schrijven maak je zelf de inhoud van het boek.
Het is meer een dik schrift met lijntjespapier dat erom vraagt om vol geschreven te worden. Vanaf het moment dat ik de beschrijving van BBCN Uitgevers zag was ik geïnteresseerd.

MUST HAVE VOOR IEDER CREATIEF GENIE 
(maar ook voor minder briljante schrijvers) 
Geen idee waar je moet beginnen met schrijven?
Heb je last van een writer's block of krijg je maar geen inspiratie voor nieuw werk? 333 dingen om over te schrijven helpt je weer op gang! In dit boek vind je honderden schrijfopdrachten, perfect als warming up voor een nieuwe roman, novelle of bundel of om je verbeelding weer op gang te helpen. Kies een schrijfopdracht, overweeg een aantal mogelijke scenario's en schrijf dan minstens een kwartier door zonder onderbreking. Van kort verhaal tot dialoog, van romantiek tot horror en van zien tot ruiken en horen, of je nu vaker schrijft of niet : de opdrachten in dit boek krijgen je vast en zeker aan het schrijven. 

Inspirerend, gevarieerd en uitdagend maar vooral ook erg leuk om te doen 
Het aan het schrijven krijgen was iets wat ik goed kon gebruiken, naast het schrijven van recensies en artikelen voor mijn blog kwam er niets meer uit mijn pen. En dat terwijl ik het gewoon erg leuk vind om te schrijven. Iets meer dan een jaar geleden heb ik een cursus columns schrijven gevolgd waardoor ik erg geïnspireerd was geraakt. Toch zakte het weg en stopte ik met het schrijven toen de cursus af gelopen was.

333 dingen om over te schrijven wist me weer helemaal enthousiast te maken. De eerste twee opdrachten prikte ik blind en ging zonder nadenken aan de slag. En het geluk was met me want zonder moeite rolden er woorden en een kort verhaal uit mijn "pen". Verre van perfect maar ik zag mogelijkheden om van de één een leuke column te maken en van de ander een anekdote. Ook zag ik mogelijkheden om met het zelfde onderwerp iets heel anders te gaan schrijven.

De keer daarop ging het wat moeizamer, maar dat was ook een prima oefening om toch iets te schrijven. Het schrijven stimuleert en prikkelt om meer te gaan doen en dit boek zal in de loop van dit jaar helemaal vol komen te staan met mijn schrijfsels. Nu al merk ik dat het heel wisselend gaat worden afhankelijk van mijn stemming, inspiratie of het onderwerp. Ook is het grappig om te zien hoe een titel associaties op kan roepen.
Eén van de opdrachten was: schrijf een artikel met de titel "Vijftig tinten mintgroen". Beslist geen gangbare titel toch sprong er direct een herinnering bij me naar boven. Toen onze dochter jaren terug haar kamer op mocht knappen zijn we o.a. verf uit wezen zoeken. Groene verf. Licht groene verf in heel veel verschillende tinten die Kelly en ik serieus stonden te vergelijken. Wat voor ons 50 tinten licht groen waren was voor Jeroen meer van het zelfde. En daar kon ik met een knipoog naar de werkelijkheid een waargebeurd stukje over schrijven.
Geweldig leuk om te doen, en er werd een herinnering vast gelegd.

En zo zal het ene onderwerp vlot op papier staan, een ander een uitdaging zijn. Een onderwerp kan je laten filosoferen of fantaseren of herinneringen uitwerken. Het is leuk om te doen of, als je net als ik puur voor jezelf schrijft, of er meer mee wil gaan doen. Gewoon beginnen en schrijven geeft zeker een boost aan je inspiratie en werklust. Bovendien komt er waarschijnlijk genoeg uit om mee verder te gaan of om te herschrijven.

Ik zal hier een aantal van de opdrachten noemen om een beeld te geven van de verscheidenheid in wat je kunt gaan schrijven.

Schrijf een verhaal dat begint met: Na vier jaar kwam hij eindelijk uit het keukenkastje.
Zoek een nieuwsberichtje en gebruik de kop als titel voor je verhaal 
Beschrijf de zee als een vrouw 
Je wordt door je middelbare school gevraagd een speech te geven aan eindexamen leerlingen. Schrijf wat je hen zou zeggen.
Interview je huisdier. Heb je geen huisdier, interview dan het eerste dier wat je ziet.
Als je 1 wens mocht doen, wat zou je wensen? Schrijf een verhaal over wat er zou gebeuren als je wens uitkomt.
Beschrijf hoe de wereld eruit zou zien als mensen geen slaap meer nodig hadden.
Schrijf een gedicht over de wind.

Voor mij werkt het. Tijdens het opschrijven van deze titels sprongen de ideeën al weer door mijn hoofd.

Nog een laatste tip
Wanneer je serieus wil gaan oefenen / experimenteren met schrijven zou je dit boek moeten combineren met de tips uit Schrijven Kreng van Lisette Jonkman (voor die recensie klik hier).

333 dingen om over te schrijven is wat mij betreft een aanrader


Boekgegevens
Titel:333 dingen om over te schrijven
Auteur:Linda van den Berg
Uitgever:BBNC
Verschenen:2016
ISBN:9789045317939

Labels: